FLKI851 Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 1
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og skole er et grunnemne på masternivå og har som mål å legge til rette for at studentene utvikler grunnleggende kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer.
Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonsveiledning av lærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.
Det er en fordel om studentene er aktivt involvert i veiledning av praksisstudenter/annen veiledningspraksis. Deltagernes veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.
- Fordypning i veiledningsteori og veiledningsstrategier
- Kommunikasjon og samhandling
- Profesjonskvalifisering og praksislærer som lærerutdanner
- Lærerstudentens utfordringer og muligheter i overgang fra utdanning til læreryrket
- Fag og didaktikk i praksisopplæringen
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging
- har inngående kunnskap om praksisopplæring som profesjonskvalifisering i norsk barnehage/skole
- har kunnskap om læring og utviklingsprosesser hos lærerstudent, lærer og praksislærer
- har inngående kunnskap om etiske perspektiver i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre praksisveiledning tilpasset situasjon, lærerstudentens nivå og personlige utvikling
- kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
- kan mestre ulike kommunikasjonsferdigheter
- kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig profesjonsforståelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen
- kan kritisk vurdere ulike perspektiver ved praksisveiledning, med basis i sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert som delemner der undervisningen består av nettbaserte læringsaktiviteter, fysiske samlinger med studentaktive arbeidsformer så som ferdighetstrening, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.
I tillegg kommer nettbasert aktivitet organisert på tvers av barnehager/skoler, individuelt arbeid, nettmøter og selvstudier. Studentaktive studiegrupper. Det kreves aktiv deltagelse gjennom alle arbeidsformene, og der er obligatorisk oppmøte til all studentaktive arbeidsformer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse i alle studentaktive undervisningsaktiviteter, og samarbeidsaktiviteter.
- Obligatoriske læringsaktiviteter i emnet: To skriftlige og et digitalt.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester
Vurderingsform
Prosjektoppgave.
Videoopptak av en gjennomført veiledningssamtale som er godkjent av veileder i forkant, må leveres inn sammen med skriftlig oppgavesvar.
En skriftlig oppgave med utgangspunkt i videoopptaket. 2500 ord (+/- 10%)
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon av tekstoppgaven i påfølgende semester, videoopptaket vil kunne brukes på nytt. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det leveres helt ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler