Hopp til innhald

INN519 Finansiering og markedsføring av innovasjoner

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi tverrfaglig og helhetlig kunnskap om finansiering og markedsføring av innovasjoner. Emnet består av to deler: 1) samfunnsøkonomi og finans, 2) markedsføring.

I del 1) lærer studentene grunnleggende samfunnsøkonomiske begreper, metoder og tankesett, med spesielt fokus på forretningsstrategi og konkurranse. De får i tillegg innsikt i grunnleggende problemstillinger og metoder knyttet til finansielle spørsmål av særlig interesse for nystartede bedrifter.

I del 2) får studentene grunnleggende kunnskap om forbrukere (Business-to-Consumer, B2C) og industrielle kunder (Business-to-Business, B2B), med fokus på kjøpsatferd og beslutningsprosesser med konsekvenser for markedsføringsstrategier i både B2C og B2B. I tillegg vil det bli fokus på utvikling av markedsføringsstrategier som synliggjør bærekraft som konkurransefortrinn.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten...

  • har bred kunnskap om markedsføring av innovasjoner i forbrukermarkedet og Business-to-Business (B2B) markedet
  • har kunnskap om fundamentale økonomiske og finansielle konsepter, metoder og terminologi
  • har kunnskap om hvordan nystartede bedrifter kan finansieres

Ferdigheter

Studenten…

  • kan identifisere relevante markedsføringsstrategier rettet mot forbrukermarkedet og Business-to-Business (B2B) markedet
  • kan gjennomføre grunnleggende finansielle analyser, basert på regnskapsinformasjon og andre data

Generell kompetanse

Studenten...

  • kan analysere og gjøre selvstendige vurderinger for strategiske valg knyttet til kommersialisering og finansiering av teknologi og innovasjoner
  • har kunnskap om ulike brukere/kunder og kjøpsatferd og kan utarbeide relevante markedsføringsstrategier
  • har tverrfaglig forståelse for markedsføring og finansiering av teknologi og innovasjoner

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

INN500

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen omfatter en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, studentaktive seminarer, praktiske øvelser og studentpresentasjoner.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen (Inntil tre studenter kan samarbeide):

Innlevering av powerpointpresentasjon av markedsføringscase som også presenteres i plenum

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.

Vurderingsform

  • Individuell skriftlig skoleeksamen hvor kandidaten både får spørsmål fra bedriftsøkonomi og finans samt markedsføring, 3 timer (teller 100%)

Karakterskala er A-F der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Enkel kalkulator

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • INN518 - Kommersialisering og finansiering av teknologi og innovasjonar - Reduksjon: 5 studiepoeng