Hopp til innhald

LUB801 Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Videreutdanningsmodulen er delvis nettbasert og vil bestå av tre todagers samlinger pr semester (til sammen 6 dager). En av samlingene vil være digital, og fem samlinger gjennomføres fysisk.Studiet er på masternivå.

Studiet er forskningsbasert og praksisnært og skal bidra til kompetanseheving for barnehagelærere rettet mot å kunne analysere behov for endring og lede utviklingsarbeid i barnehagen. Studiet skal bidra til en økt forståelse for kollektive systematiske utviklingsprosesser som del av barnehagens kvalitetsarbeid.

Studiet er bygd opp rundt følgende tema:

  • Barnehagen som organisasjon og rolle i samfunnet
  • Endringsbehov i barnehagen og systematisk utviklingsarbeid for å endre praksis
  • Perspektiver på barnehagen som organisasjon
  • Barnehagens profesjonsfaglige fellesskap og barnehagelærerens kompetanse
  • Kvalitetstenkning og metode for utviklingsarbeid

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha inngående og avansert kunnskap om:

  • barnehagen som samfunnsinstitusjon og rolle i utdanningssektoren
  • organisatoriske, strukturelle og kulturelle muligheter og begrensninger som ramme for systematisk endring og utvikling
  • organisasjonsanalyse som verktøy for å kunne forstå og utvikle organisasjoner
  • barnehagelærers komplekse rolle i ledelse av utviklings og endringsprosesser
  • oppdatert forskning på ledelse og organisasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende organisasjonsteoretiske perspektiver og kan analysere, identifisere og vurdere barnehagens behov for endring i samhandling med mellom ledelse og personalet
  • kan kartlegge og håndtere strukturelle og kulturelle forhold som kan fremme og hemme utviklings- og endringsprosesser i barnehagen som lærende organisasjon
  • kan identifisere ulike faser i et utviklingsarbeid, og ta valg knyttet til rolle og rolleutøvelse basert på analyse av de ulike fasene
  • kan ta i bruk oppdatert forskning i kombinasjon med egne erfaringer som støtte til å videreutvikle eget lederskap og kvaliteten i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • skal ha økt kompetanse i å kunne fortolke handlingsrommet i yrkesutøvelsen i lys av spenninger i barnehagens samfunnsmandat og i tråd med oppdatert kunnskap, yrkesetiske normer og verdier
  • skal ha økt kompetanse i å reflektere kritisk over egen og barnehagens praksis og se dette i sammenheng med teoribasert kunnskap
  • skal ha økt forståelse for og aktivt arbeide med sammenhengen mellom utviklings- og endringsarbeid og barns leke- og læringsmiljø
  • skal ha økt bevissthet om egen rolle og organisatoriske rammers påvirkning på kultur, normer og verdier i møte med barn, ansatte og foreldre.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Samlingene vil gjennomføres med studentaktive læringsformer gjennom veksling mellom forelesninger, arbeid individuelt og i grupper, tilbakemelding fra medstudenter og lærere. Litteraturstudier og utprøving av ulike ledelseshandlinger mellom samlingene er en sentral del av studiet, og vil danne grunnlag for erfaringsdeling og refleksjon på samlingene. I studiet vil studentene inngå i et lærende felleskap. Erfaringer fra samlingene vil ha overføringsverdi for utvikling og refleksjon over egen lederpraksis. Læringsaktivitetene i studiet vil være tett sammenkoblet med læringsprosessene i egen barnehage.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det er fire obligatoriske læringsaktiviteter i form av:

  • Læringsnotat (individuelt, skriftlig)
  • Analyse av egen organisasjon (individuelt, skriftlig)
  • Analyse av forskningsartikkel m/presentasjon (gruppe, muntlig)
  • Presentasjon av egen læringsprosess i studiet (individuelt, muntlig)

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Semesteroppgave.

Oppgaven vil bestå av en tekst der studentene skal formulere, greie ut om og drøfte en problemstilling knyttet til endrings- og utviklingsarbeidet på egen arbeidsplass. Teksten skal analysere prosesser knyttet til utviklingsarbeidet.

Studentene får veiledning på problemstilling og tekst fra medstudenter og lærere underveis i prosessen. Omfang: 5000 ord (+/- 10%)

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler