ME6-1002 Samfunnsvitenskaplig metode
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Studentene lærer hvordan de skal gjennomføre et forskningsprosjekt, hvilke utfordringer som kan oppstå og hvilke valg som skal tas. Emnet går igjennom alle fasene i en undersøkelse. Fra utvikling av problemstilling, valg av undersøkelsesdesign og innsamling av data, til analyse, drøfting/tolkning og presentasjon av funn/resultat. Personvern og etikk i undersøkelser er tema i alle fasene. Det blir også gitt en kort innføring i vitenskapsteori.
Det undervises både i kvalitativ og kvantitativ forskingsmetode. Studentene lærer også om digitale forskingsmetoder og da spesielt bruk av internett og sosiale medier som sekundærdata.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal kunne gjøre rede for;
- sentrale samfunnsvitenskapelige begrep og tenkemåter.
- grunnleggende trekk ved gjennomføring av samfunnsvitenskapelige undersøkelse.
- hvordan man planlegger samfunnsvitenskapelige undersøkelse.
- hvordan en skal bruke teori for å gi retning til kvalitative og kvantitative undersøkelser.
- kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder og analyser og hvordan disse metodene kan kombineres.
- digitale forskningsmetoder og de særlige fortrinna og utfordringene knyttet til disse metodene.
Ferdigheter
Studenten skal kunne;
- formulere problemstillinger og hypoteser for ulike undersøkelser.
- velge mellom ulike undersøkelsesdesign og datainnsamlingsteknikker.
- gjennomføre kvalitative og kvantitative dataanalyser, inkludert enkelte digitale metoder.
- kvalitetssikre datainnsamling, dataanalyse og tolking av funn.
- gjennomføre selvstendige kvalitetsvurderinger av forsking.
- være i stand til å planlegge og gjennomføre undersøkelser under rettleiing og rapportere funna.
- vise evne til kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultat og forutsetninger både muntlig og skriftlig.
- identifisere og handtere utfordringar knytt til etikk og personvern ved planlegging og gjennomføring av undersøkelser.
Generell kompetanse
Studenten skal;
- være ansvarlig, vise evne til kritisk tenkning og forskningsetisk refleksjon.
- vise evne til kildekritiske vurderinger og refleksjon over egen metodefaglig praksis.
- lese, kritisere og anvende vitenskapelig kunnskap innen fagområda til studiet.
- kunne samhandle om planlegging av undersøkingar og gjennomføring av arbeidsoppgåver i gruppe.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
ME6-1001 Statistikk, BØA115 Statistikk for økonomar, eller tilsvarande kunnskap.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har tre intensive undervisningsbolker som er knyttet til læringsmappen. Bolkene består av forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Studentene må forberede seg til undervisningsbolkene. Mellom bolkene må studentene jobbe selvstendig og i gruppe.
Obligatorisk læringsaktivitet
To obligatoriske læringsaktiviteter:
- Skissen
- Levere inn utkast på gruppeoppgaven, minimum 1500 ord.
- Planlegge og gjennomføre en presentasjon av dette utkastet (punkt1) og delta i en diskusjon med faglærer(ene) om hvordan utkastet kan forbedres.
- Individuell oppgave
- Levere inn utkast på individuell oppgave (en av de to, hvilken blir oppgitt ved oppstart av emnet), minimum 500 ord.
- Gi tilbakemelding på tildelt utkast fra en medstudent.
Alle læringsaktivitetane må være levert/gjennomført innan fastsatte fristar for at studenten kan få levere vurderingsmappe. For å få få gjennomføre aktivitet 1.2 og 2.2 må aktivitet 1.1 og 2.1 være godkjent..
Studenter som kan dokumentere egen sykdom, alvorlig sykdom i nær familie eller lignende, kan be om å få utsatt frist for innlevering (normalt 3 dager), men en må be om dette før fristen er ute.
Gruppearbeidet er en prøve på samhandling, studenter som ikke bidrar tilstrekkelig kan tas ut av gruppen og kan da få ikke godkjent emne, selv før den skriftlige delen av arbeidet er levert.
Læringsaktivitetene er gyldige i påfølgende semester, eller fram til neste semester det blir undervist i emnet.
Vurderingsform
Mappevurdering med læringsmappe og vurderingsmappe. Vurderingsmappen får en samlet karakter.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Læringsmappa inneholder:
- Skisse til en undersøkelse i gruppe på 3-4 studenter (tekst). Oppgaven skal ha et omfang på inntil 6500 ord.
- To individuelle oppgaver (tekst). Oppgavene skal ha et omfang på inntil 2500 ord hver.
Vurderingsmappen inneholder:
- Skissen.
- En individuell oppgave trekt fra læringsmappen.
Ved ikke bestått kan studenten levere en forbedret versjon av mappen til ny vurdering i påfølgende semester (konte).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel tillatt
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ME6-200 - Samfunnsvitskapleg metode og statistikk - Reduksjon: 3,5 studiepoeng
- ME6-200 - Samfunnsvitskapleg metode og statistikk - Reduksjon: 3,5 studiepoeng
- ØKB2124 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- ØMO111 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng