Hopp til innhald

MGUSP501 Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet gir en fordypning i spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt. Studentene skal utvikle en faglig og vitenskapsteoretisk forståelse, kritisk refleksjon over teori, forskning og praksis, og innsikt i forskningsmetoder og etikk av relevans for det spesialpedagogiske feltet, samt for eget masterprosjekt. Spesialpedagogiske tema bearbeides i en prosess som skal resultere i en forskningsbasert prosjektskisse med design for egen masteroppgave.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har teoretisk og forskningsbasert kunnskap innen aktuelle spesialpedagogiske temaområder
  • har innsikt i forskningsmetode og forskningsetiske problemstillinger av særlig betydning for spesialpedagogisk forskning og egen masteroppgave
  • har kunnskap om samfunnsaktuelle spesialpedagogiske problemstillinger
  • har innsikt i utfordringer og muligheter knyttet til bærekraft i spesialpedagogiske praksiser

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon og å kunne analysere ulike spesialpedagogiske retninger og tiltak
  • kan fremme forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak og strukturer som fremmer elevers faglige og sosiale læring i tverrfaglige samarbeid
  • kan planlegge selvstendige forsknings- og utviklingsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
  • har utviklet god profesjonsfaglig digital kompetanse og kan anvende denne i presentasjon av eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har tilegnet seg kompetanse som gir trygghet og kreativitet for å sikre elevers rettigheter, utvikle elevers potensiale og skape bedre vilkår for elevers læring
  • skal være nytenkende innen det spesialpedagogiske fagområdet
  • kan formidle og drøfte spesialpedagogiske problemstillinger muntlig og skriftlig

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått de spesialpedagogiske emnene på syklus 1.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli benyttet varierte og studentaktive arbeidsformer.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Skrive en litteraturgjennomgang av 7-10 fagfellevurderte forskningsartikler
  • Vise profesjonsfaglig digital kompetanse i muntlig presentasjon av prosjektskisse
  • I all undervisningen i emnet legges det opp til studentaktivitet i forskjellige former. All undervisning er derfor obligatorisk med minimum fremmøte på 80%.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Vurderingsform

Mappeeksamen. Eksamensmappen bearbeides gjennom hele semesteret og skal inneholde følgende element:

  • Prosjektskisse

Mappen skal ha et omfang på til sammen 3000 ord +/- 10%.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått kan det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler