MOØ300 Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I det siste semesteret av masterprogrammet i Innovasjon og ledelse skal studentene skrive masteroppgave. Masteroppgaven skal skrives i grupper på to studenter. Oppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid, der studentene viser evne til kritisk tenking, kjennskap til kontekst, kunnskap om litteratur, forskningsdesign og analytiske ferdigheter. Disse ferdighetene må anvendes innen fagområdene til studieprogrammet. Sentrale teoriområder i masteroppgaven må være knyttet til sentrale teoriområder i studieprogrammet. Masteroppgaven skal ha en teoretisk del, en metodisk utgreiing, en del for empirisk analyse og funn, og en del som diskuterer funn mot tidligere forskning. Oppgaven kan også løses som en litteraturgjennomgang.
Læringsutbytte
Målet med emnet er å gjøre studentene i stand til å gjennomføre et uavhengig vitenskapelig arbeid. Studentene skal opparbeide seg dybdekunnskap om den spesifikke problemstillingen som er valgt for masteroppgaven og utvikle metodekunnskaper som støtter arbeidet.
Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil studenten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som beskrevet under:
Kunnskaper:
- Avansert kunnskap om relevante teorier og metoder knyttet til innovasjon og ledelse
- Særlig innsikt i spesifikke problem- og teoriområder valgt som tema for oppgaven
- Inngående metodekunnskap relevant for gjennomføring av et selvstendig forskningsprosjekt
- Kunnskap til å kritisk vurdere ulike datakilder, teorier og litteratur
Ferdigheter:
- Planlegge, gjennomføre og dokumentere et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samarbeid med andre
- Analysere og kritisk vurdere ulike datakilder, teorier og litteratur på en selvstendig måte
- Vurdere hva som er hensiktsmessig forskningsdesign, datainnsamlingsmetode og analysetilrnærming for å svare på valgt problemstilling
- Anvende relevante teoretiske perspektiver og forskningsmetoder til å analysere data for å svare på valgt problemstilling
- Organisere, sammenfatte og strukturere ulike datakilder, samt kritisk analysere disse ved hjelp av relevante teorier og metoder
- Skrive akademisk, herunder strukturere og formulere faglig argumentasjon, samt følge regler for referering og kildebruk i samsvar med etablerte standarder for forskningsetikk
Generell kompetanse:
- Analysere og forstå vitenskapelige forskningsrapporter og artikler
- Kommunisere eget arbeid med bruk av fagspråk og terminologi fra det akademiske feltet
- Kommunisere forskningsresultat til både spesialister og befolkningen ellers
- Analysere og forstå styrker og svakheter ved forskningsarbeid
- Kvalifiserer for opptak til PhD-programmet ansvarlig innovasjon og regional utvikling (RESINNREG)
Krav til forkunnskaper
Studentene må være tatt opp på masterprogrammet. Studentene må ha fullført 60 studiepoeng av kursdelen av masterprogrammet for å motta veiledning og få levere oppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Veileder gir veiledning til studentgruppen i veiledningsmøter. Hver studentgruppe har rett på maksimum 10 timer veiledningsmøter.
En veiledningskontrakt skal fylles ut og underskrives av både veileder(e) og alle medlemmene i studentgruppen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Fire arbeidskrav skal være godkjent for å få levere masteroppgaven. Arbeidskrav 1 skal leveres semesteret før undervisningssemesteret.
- Fylle ut kort prosjektbeskrivelse (egen mal)
- Levere signert veilederkontrakt
- Delta og presentere på midtveisseminar
- Lage plakat etter mal
Vurderingsform
Skriftlig masteroppgave og justerende muntlig.
To studenter skal skrive en felles masteroppgave med likeverdige bidrag.
Karakteren på den skriftlige masteroppgaven er felles for studengruppen, og vil bli annonsert minst 24 timer før justerende muntlig eksamen skal begynne. Karakteren etter justerende muntlig er felles for studentgruppen, og kan bli justert opp eller ned med maksimum én karakter basert på justerende muntlig.
Sensorkomiteen består av to medlemmer, hvor en er ekstern. Sensorkomiteen setter felles karakter.
Karakter skala er A-F, der F er stryk.
Hjelpemidler ved eksamen
Skriftlig masteroppgave: Alle (se Hjelpemiddel ved eksamen, Skrive og refere og Retningslinjer om fusk).
Muntlig eksamen: Ingen
Mer om hjelpemidler