Hopp til innhald

MPUV501A Spesialpedagogikk 1 - Generelle lærevanskar

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhald og oppbygging

Emnet vektlegg ulike forskings- og teoriperspektiv innan spesialpedagogisk arbeid med hovudvekt på utfordringar med språk, lese- og skrivevanskar og matematikkvanskar. Det vert og lagt vekt på vurdering, utvikling og bruk av læringsstøtte og forebyggande tiltak med utgangspunkt i ein fagleg kontekst.

Dette emnet omfattar utvikling og bruk av spesialpedagogikk og utviklingsstøtte i ein samfunnsmessig kontekst, med eit livsløpsperspektiv. Tema som folkehelse og livsmeistring, samt utvikling av yrkesetisk refleksjon og profesjonsfagleg læringsstøtte inngår i emnet.

I emnet vil følgjande tema bli vektlagt:

  • refleksjon og vurdering ved tilrettelegging for god individuell og sosial utvikling
  • teoretisk og didaktisk perspektiv på generelle og spesifikke utfordringar med språk
  • lese- og skriveutvikling i eit forskingsmessig og didaktisk perspektiv
  • språkforstyrrelser i eit utviklingsperspektiv
  • utviklingsmessige matematikkvanskar - årsaker, former og forskingsbaserte tiltak
  • prinsipp for kartlegging og læringsstøtte i eit teoretisk og didaktisk perspektiv
  • folkehelse og livsmeistring i eit livsløpsperspektiv

Læringsutbytte

Ein student som har fullført emnet skal ha følgande læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskapar

Studenten

  • Har inngåande kunnskap om spesialpedagogisk arbeid med generelle og spesifikke lærevanskar og læringsstøtte som profesjonsfag og forskingsfelt på individ-, gruppe og systemnivå
  • Har inngåande kunnskap om generelle lærevanskar
  • Har inngåande forståing for risiko- og beskyttande faktorar i eit utviklingsperspektiv
  • Har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid innanfor feltet generelle lærevanskar og kan nytte desse i eigen yrkesutøving

Ferdigheiter

Studenten

  • Kan kartlegge, igangsette og prioritere relevante tiltak for generell lærevanskar i ein opplæringssetting
  • Kan sette i verk forebyggande tiltak
  • Kan analysere og reflektere over læraren si rolle
  • Kan kritisk vurdere og reflektere over ulike pedagogiske støttetiltak
  • Kan vurdere og bruke læringsressursar i ein fagleg kontekst, med utgangspunkt i forskingsresultat og relevante læringsteoriar
  • Kan bruke læringsressursar knytt til folkehelse og livsmeistring

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan oppdatere eigen praksis og faglege innsikt med utgangspunkt i forskingsbasert kunnskap
  • Kan kritisk reflektere over etiske problemstillingar knytt til spesialpedagogiske utfordringar
  • Kan vurdere mogelegheiter og utfordringar ved bruk av individuell læringsstøtte
  • Kan kommunisere om spesialpedagogiske problemstillingar med elevar, foreldre og profesjonelle

Krav til forkunnskapar

Ingen

Tilrådde forkunnskapar

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp med inntil 2 fysiske samlingar, samt nettmøte mellom. Sentrale læringsformer vil vere førelesingar, gruppearbeid, individuell rettleiing og innlevering av skriftleg arbeid.

Studiet krev at student kan arbeide sjølvstendig med å tileigne seg lærestoff.

Obligatorisk læringsaktivitet

1. Det er obligatorisk oppmøte på samlingar. Det blir lagt opp til studentaktivitet i form av for eksempel gruppearbeid, drøftingar, presentasjonar og øvingar på alle samlingane.

2. Gjennomgang av ein (1) forskingsartikkel

3. Praksisbasert oppgåve student kan relatere til eigne erfaringar.

Dei obligatoriske læringsaktivitetane må vere godkjende av emneansvarleg seinast 2 veker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom ein obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikkje godkjend, skal det bli gitt ei grunngjeving for dette. Studentar som ikkje får godkjend ein obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det let seg gjere innan fastsette fristar, få eit nytt forsøk i inneverande semester.

Vurderingsform

Individuell skriftleg oppgåve

Omfang 4000 ord i brødtekst (+/- 10 %)

Karakterskala A-F, der F svarar til ikkje bestått.

Hjelpemiddel ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatt.

Meir om hjelpemiddel

Fagleg overlapping

  • SSB801 - Språkutvikling og språklæring i barnehagen - Reduksjon: 15 studiepoeng