NAB3044 Maritime beslutningsstøttesystemer, kunstig intelligens, maskinlæring og digitale tvillinger
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet legger grunnlaget for å forstå og analysere informasjon og informasjonssystemer. Det dekker også de tekniske og organisatoriske aspektene ved beslutningsstøttesystemer (DSS), samt bruk av kunstig intelligens (AI), maskinlæring (ML) og digitale tvillinger (DT) i maritime omgivelser. Kurset gir en oversikt over nyere digitaliseringsteknologier, datadrevne metoder for å lage og forenkle prediksjons-/klassifiseringsmodeller, og DT-grunnleggende. Mens kurset er brukerorientert og legger vekt på det konseptuelle grunnlaget for DSS, AI, ML og DT, inkluderer det også demonstrasjoner, laboratorietimer og caseeksempler.
NAB3044 er et valgemne- med forbehold om at valgemnet foregår i studieåret 2025/2026, blant annet med tanke på at det er nok personer påmeldt emnet.
Læringsutbytte
Studenten
- ha bred forståelse av hva som påvirker beslutningstaking på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
- har kunnskap om metoder og teknikker for å lage målrettet DSS
- forstå grunnleggende konsepter og trender innen AI og ML, samt potensielle implikasjoner i den virkelige verden
- kan avgjøre når maskinlæring er gjennomførbart og kan brukes meningsfullt på spesifikke utfordringer
- utnytter kraften i data og evaluerer vanlige maskinlæringsmetoder for å forbedre prediktiv ytelse og avgrense beslutningsstrategier
- har innledende kunnskap om digitale tvillingkonsepter, enheter, modeller og tjenester
- kjenner til metoder innen digitale tvillinger.
Studenten
- kan utføre grunnleggende anvendelser av DSS, ML og DT
- har evne til å anvende kunnskap og formidle resultater.
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid samt DSS, AI, ML og DT-terminologi
- er oppmerksom på nye trender og innovasjoner innen områdene DSS, AI, ML og DT.
Krav til forkunnskaper
ingen
Anbefalte forkunnskaper
Generelle ferdigheter i bruk av digitale systemer og verktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning i klasserom, labratorie og seminar
Obligatorisk læringsaktivitet
Én poster/presentasjon
Vurderingsform
Mappe med to mappeelementer, 100%
Karakterskala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Åpen bok. Alle hjelpemiddel tillatt
Mer om hjelpemidler