NTS807 Norsk tegnspråk 2, emne 3 - Språkvitenskapelige perspektiver på norsk tegnspråk og språklig variasjon
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I norsk tegnspråk 2 emne 3, lærer studentene å anvende og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet i sin profesjonsutøvelse. Emnet gir kunnskap om aldersadekvat språkutvikling på norsk tegnspråk. Studentene får kunnskap om språkets oppbygging, kjennetegn ved ulike tegnspråksjangre og stiler, og om å bygge koherens i tegnspråktekster og tegnspråklig diskurs, samt utvikling av lærerens egen språkbevissthet. Studentene får også innsikt i språklig variasjon i døvesamfunnet nasjonalt og internasjonalt, om tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Videre får studentene utviklet kunnskap om tegnspråkfaget, med særlig vekt på elevmangfold samt utfordringer knyttet til ulike kombinasjoner av sansetap.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om språkøkologi, flerspråklighet og språk i ulike modaliteter
- har kunnskap om forskning på barns tidlige språkutvikling på tegnspråk
- har kunnskap om norsk tegnspråks oppbygging, kjennetegn ved ulike tegnspråksjangre og stiler, og om å bygge koherens i tegnspråktekster og tegnspråklig diskurs, samt utvikling av lærerens egen språkbevissthet
- har kunnskap om tegnspråkfaget med særlig vekt på elevmangfold, samt utfordringer knyttet til ulike kombinasjoner av sansetap
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og bruke relevante metoder til å undersøke faglige og didaktiske problemstillinger basert på kunnskap om tegnspråkfagets egenart, verdigrunnlag og historie, og bruke slik innsikt i undervisning
- kan tilpasse språk og modalitet til den enkelte elev og elevgruppe
- kan utforme undervisningsopplegg tilpasset språklig variasjon i elevgruppen knyttet til sjanger og stil
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet i sin profesjonsutøvelse
- kan ta i bruk relevante digitale verktøy i språkarbeid
Krav til forkunnskaper
NTS805 Norsk tegnspråk 1, emne 1 - Norsk tegnspråk i samfunnet
NTS806 Norsk tegnspråk 1, emne 2 - Norsk tegnspråk i læreplanverket og tegnspråklig undervisningspraksis
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er samlingsbasert med 2 samlinger på campus ved NTNU. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver. Undervisningen i emnet vil, i tillegg til fysiske samlinger på campus, ha jevnlige nettbaserte undervisningsøkter. Undervisningen vil til dels være basert på forberedte ferdiginnspilte video-presentasjoner, og vil ta form av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det et at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet.
Det forventes jevn arbeidsinnsats gjennom hele semesteret. Informasjon, kommunikasjon og læringsarbeid utenom samlingene foregår via HVLs digitale læringsplattform Canvas. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum. Studentene skal ha medansvar og medvirkning i studiet. I etterutdanningen må studentene tilegne seg innholdet i studiet gjennom egenstudier og arbeid i kollokviegrupper. I denne etterutdanningen forventes det også at studenten bringer ny kunnskap og innsikt tilbake til egen arbeidsplass, og bidrar i et lærende fellesskap.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk aktivitet i emnet bygger på to deler:
Del 1: Videoanalyse. Krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.
Del 2: Refleksjonstekst i tilknytning til videoanalyse. Krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.
Med obligatorisk aktivitet følger det kunnskapsdeling i studentgruppen både muntlig og skriftlig.
All undervisning og obligatoriske læringsaktiviteter er forankret i læringsutbyttet for emnet. Det er derfor krav om 80 % frammøte i undervisning på campus og digitale samlinger. Krav om tilstedeværelse har sitt utspring i at læring er en prosess som skjer i samarbeid, utprøving og praktiske arbeid i felleskap med andre.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Oppgave. Fagtekst på 2500 ord.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler