PHDH907 Metoder for kartlegging av helse, funksjon og deltakelse
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Sentralt i dette emnet er bruk av metoder for kartlegging av helse, funksjon og deltakelse. For å vurdere om måleinstrumenter gir reliable, valide, hensiktsmessige og tolkbare resultater er det nødvendig med avansert kunnskap om målemetoder og deres psykometriske egenskaper. Emnet gir en fordypning i teoretisk grunnlag, empirisk utvikling, anvendelse, analysemetodikk og tolkning.
Undervisning i emnet inkluderer bruk av metoder for kvantifisering av utfallsmål relatert til helse, funksjon og deltakelse, herunder evaluering av fysiske kartleggingsverktøy og pasientrapporterte data (PROMs og PREMs). Kvantitative data er basis for diagnostikk, prognose, kartlegging, og for evaluering av ulike intervensjoner, og solid innsikt i måleegenskaper er avgjørende for tolking av slike data.
Læringsutbytte
En ph.d.-kandidat med fullført emne skal oppnå følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Kandidaten...
- har inngående kunnskap om grunnleggende begreper, teorier, modeller og kartleggingsmetoder innenfor helse, funksjon og deltakelse
- har omfattende kunnskap om kartleggingsmetoder tilpasset ulike forskningsspørsmål innenfor helse, funksjon og deltakelse
- har avansert kunnskap om egnede fremgangsmåter og statistiske metoder for evaluering av måleinstrumenters egenskaper, inkludert reliabilitet, validitet, responsivitet og tolking
Ferdigheter: Kandidaten...
- er i stand til å anvende egnede kartleggingsmetoder og måleinstrumenter for å undersøke ulike forskningsspørsmål
- kan anvende egnede fremgangsmåter og statistiske metoder for evaluering av måleinstrumenters reliabilitet, validitet, responsivitet og tolking
- kan vurdere måle- og kartleggingsresultater på en kritisk måte
Generell kompetanse: Kandidaten...
- kan anvende begreper knyttet til måleteori, samt vurdere svakheter og styrker ved ulike målemetoder som er relevante for forskning innen helse, funksjon og deltakelse
- kan utføre en systematisk og vitenskapelig oversettelsesprosedyre av internasjonale måleinstrumenter for bruk i en norsk kontekst
Krav til forkunnskaper
Mastergrad med 120 studiepoeng eller tilsvarende i relevante fagområder
Antall deltagere: Det tas forbehold om minst 5 og maksimalt 20 deltagere i emnet. Fortrinnsvis bør antall stipendiater som deltar utgjøre 50% eller mer av totalt antall deltagere.
Undervisnings- og læringsformer
To samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner: En 3-dagers fysisk samling og en 1-dags digital samling. Deltakerne skal beskrive egne målemetoder ved innledningen til kurset, og det forventes aktiv deltakelse ved å presentere aktuelle problemstillinger underveis.
Det forventes at deltakerne deltar i gruppeoppgaver mellom samlingene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
Til oppstart av emnet leveres en en-siders plakat/lysbilde hvor målemetoder i eget ph.d. prosjekt beskrives. I tillegg er det obligatorisk deltakelse på seminar med presentasjon av egen problemstilling og valgte kartleggingsverktøy.
Vurderingsform
Oppgave.
En skriftlig individuell oppgave hvor en eller flere utvalgte kartleggingsmetode(r) blir begrunnet, beskrevet og vurdert. Oppgavens omfang skal være 2000 ord +/- 10%.
Vurderingsuttrykk Bestått / ikke bestått
Ny eksamen Ved ikke bestått vurdering kan forbedret versjon av oppgaven leveres til ny sensur maksimalt en gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler