PHL801 Psykisk helse og livsmestring
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Dette emnet tar for seg psykisk helse og livsmestring i et skoleperspektiv. Psykisk helse er stadig tematisert i dagens samfunn, også når det gjelder problemstillinger rundt skole og utdanning. I den sammenheng brukes ofte ordet «livsmestring» som en samlebetegnelse for en positiv målsetning for barn og unge, så vel som for alle andre. Livsmestring er blant annet brukt i overordnet del av den norske læreplanen (LK20) i det første av de tre tverrfaglige temaene knyttet til aktuelle samfunnsutfordringer, folkehelse og livsmestring. Elevenes psykiske helse, livskvalitet og fremtidsutsikter er også aktuelt i de to andre tverrfaglige temaene; demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling.
Dette studiet utforsker psykisk helse og livsmestring i et systemperspektiv, og går inn på hvordan kontekst fra mikro til makro-nivå påvirker elevers livskvalitet og fremtidigsutsikter. En sentral problemstilling i emnet er derfor hvordan skolen kan knytte elevenes livsverden til de store tverrfaglige samfunnsutfordringene som nevnes i LK20, som berører alt fra nærmiljø og lokalsamfunn til nasjonale og globale forhold. Emnet tar opp aktuelle utfordringer som er krevende for lærere å håndtere i dagens skolestruktur, som økning av vold i skolen, ufrivillig skolefravær, og problemstillinger knyttet til teknologi og sosiale medier.Studiet kombinerer fordypning i teoretiske og overordnede perspektiv med utforsking av konkrete eksempler fra praksiser i skolehverdagen, og er bygd opp rundt fire moduler:
- Aktualitet - psykisk helse og livsmestring om en samfunnsutfordring: Hvorfor har temaer rundt psykisk helse og livsmestring fått mer plass enn før, både i skolen og i den offentlige samtalen? Hva har endret seg i skolen og i samfunnet for øvrig som gjør at disse temaene også knyttes til samfunnsutfordringer? Hvordan kommer problemforståelse og tiltak til syne i skolens styringsdokumenter, faglitteratur og i den bredere offentlige ordskifte?
- Psykisk helse og livsmestring som begrep: Hva er typiske perspektiver på psykisk helse og livsmestring i ulike fagdisipliner? Hva påvirker livskvalitet, livsmot og fremtidsutsikter, i den enkeltes liv så vel som på et kollektivt og kulturelt nivå? Hvordan kan utdanningsfeltet bidra til å fremme psykisk helse og livsmestring? Hvilke forventninger til skolens rolle kommer til syne i styringsdokumenter?
- Kollektive livsfortellinger i vår samtid: Hva kjennetegner kulturelle trender og utviklingstrekk i dagens samfunn, og hvordan er disse med på å forme fortellinger om hva livet er, og om hva det kunne eller skulle vært? Hvordan er slike fortellinger med på å prege forventingene barn og unge har til seg selv og til sine omgivelser? Hvilke perspektiv og formuleringer er typiske i vårt samfunn i dag - og i skolen spesielt - til å uttrykke både ideal og problemforståelser når det gjelder psykisk helse og livsmestring?
- Potensiale i skolen for å fremme psykisk helse og livsmestring: Det finnes mange ulike eksempler på hvordan profesjonsfellesskapet kan arbeide med psykisk helse og livsmestring i et tverrfaglig og helhetlig perspektiv. Denne modulen gir mulighet til å utforske slike praksiser i studentenes egen arbeidshverdag, enten gjennom et arbeid i eget kollegafellesskap eller med en elevgruppe.
Studiet har en utviklings- og praksisorientert tilnærming med vekt på videreutvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Dette forutsetter egenaktivitet på og mellom samlingene, i tillegg til noe samarbeid i grupper mellom samlingene.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- ulike perspektiv på psykisk helse og livsmestring og kompleksiteten i disse begrepene
- overordnet del av LK20 og hvordan skolens formål, mandat og verdigrunnlag har å gjøre med psykisk helse og livsmestring
- hvordan skolens læringsmiljø kan fremme, men også hemme elevens livskvalitet, livsmot og framtidsforventninger
- ulike eksempler på hvordan skolen arbeider for å fremme elevers psykiske helse og livsmestring, både i ulike fag og på tvers av fag, i lys av aktuelle samfunnsutfordringer
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over begrepene psykisk helse og livsmestring, og hvilken betydning de har i skolehverdagen, i lys av skolens samfunnsoppdrag
- bidra i profesjonsfellesskapet med bevissthet om hvordan skolen påvirker elevenes psykiske helse og livsmestring, inkludert bevissthet om egen rolle
- planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et undervisningopplegg og/eller et kollegabasert utviklingsarbeid knyttet til psykiske helse og livsmestring
Generell kompetanse
Studenten har:
- en refleksiv holdning til skolens praksis og har bevissthet om hvordan den påvirker elevenes psykiske helse og livsmestring, i de ulike fagene så vel som på tvers av fag
- bevissthet om hvordan elevenes psykiske helse og livsmestring har sammenheng med kontekst, fra mikro- til makronivå
- innsikt i potensialet i kollektive utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet for en helhetlig, relasjonell tilnærming til psykisk helsefremming
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert med en blanding av digitale og fysiske samlinger, og går over fem måneder, fra oktober 2025 (uke 42), og avsluttes med eksamen i mars 2026 (uke 13).
De fysiske samlingene vil inneholde varierte læringsaktiviteter, som forelesninger og presentasjoner, samt samarbeidsoppgaver, gruppeframlegg, praktiske øvelser og andre studentaktive læringsaktiviteter. Refleksjon og erfaringsdeling vil stå sentralt i studiet. Mellom samlingene vil studentene ha læringsaktiviteter de skal gjennomføre individuelt, i grupper eller på eget arbeidssted. De fysiske samlinger er heldagssamlinger (kl. 10 - 16) og gjennomføres HVL på Kronstad (Bergen) følgende torsdager:
23. oktober 2025
8. januar 2026
19. februar 2026
De digitale samlingene består hovedsakelig forelesninger og anledning til spørsmål og kommentarer. Disse samlingene gjennomføres i Zoom på kveldstid (kl. 18.00 - 20.00):
13. november 2025
04. desember 2025
29. januar 2026
5. mars 2026
Læringsplattformen Canvas vil bli brukt til kommunikasjon mellom faglærere og studenter.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav I: Gruppepresentasjon om hvordan og hvorfor psykisk helse og livsmestring kan være aktuell tematikk i skolehverdagen, og om hvilke muligheter og utfordringer dette innebærer.
- Arbeidskrav II: Individuell skriftlig tekst om begrepene «psykisk helse» og «livsmestring» som utdyper teoretiske perspektiver og knytter disse til egen praksiserfaring.
- Arbeidskrav III: Gruppearbeid om gjennomføring av et tverrfaglig arbeid knyttet til psykisk helse og livsmestring, enten rettet mot et kollegafellesskap eller mot en elevgruppe. Dette arbeidskravet inkluderer tilbakemeldinger fra medstudenter.
- Arbeidskrav IV: Skriftlig tekst med refleksjoner om muligheter og utfordringer i profesjonsfellesskapet. Denne teksten skal ta utgangspunkt i arbeidskrav III og egne praksiserfaringer, og knytte disse til teoretiske perspektiver fra faglitteraturen.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen (ca. 30 minutt). Eksamensoppgaven bygger på arbeidskravene.
Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Nærmere informasjon om eksamen og arbeidskrav vil bli gitt ved oppstart av studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler