Hopp til innhald

SOS220 Miljøsosiologi

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Hva karakteriserer mennesker sitt forhold til miljø og den levende verden.?

Hvordan tenker og handler ulike mennesker i forhold til sine lokale miljøomgivelser?

Hvordan kan praksiser knyttet til ekstraktivisme rettferdiggjøres, og hvilke typer motstand eksisterer?

Hvordan er planter, dyr, fugler og fisk knyttet til utvikling av miljøet, og hvilke relasjoner mellom mennesker, natur og samfunn preger lokale omgivelser og gjør de meningsfulle?

Kurset er en introduksjon til noen av de sentrale temaene i miljøsosiologi, samt en utforskning av noen nyere sosiologiske og antropologiske analyser av miljøendringer. Med utgangspunkt i en rekke etnografiske studier gir kurset perspektiver på temaer som: politisk økologi, miljø (u)rettferdighet og utfordringer knyttet til ekstraktivisme, samt miljø og klimaendringer.

  • Hvordan kan mennesker sin forståelse av miljøet relateres til deres selvfølelse, identitet og moralske forpliktelser

  • Hvordan kan naturen sitt utvide domene-dyr, landskap, planter og fugleliv bli steder for strid og konflikt

  • Hvordan kan miljøbegrepet åpne opp for ulike typer kunnskapsforståelse

  • Hvordan er global ulikhet og koloniale former for frarøving og ekstraktivisme knyttet til klimaendringer og tap av biologisk mangfold

  • Hvordan påvirker langsomme eller plutselige miljøkriser hvordan vi tenker om framtiden og hva det vil si å være menneske

Læringsutbytte

Kunnskaper

Ved fullført emne har kandidaten kunnskap om

  • ulike tilnærminger til miljøsosiologi
  • kunnskap om sosiologiske tilnærminger til problemer knyttet global miljøpolitikk
  • sosiologisk teori, spesielt knyttet til miljø og klimaendringer
  • kunnskap om sosiologiske og antropologiske tilnærminger knyttet til globale miljøforandringer
  • Innsikt i materielle og romlige sidene ved hvordan naturen blir til, og hvordan naturen endrer seg over tid
  • Kunnskap om hvordan språk, praksiser og moralske forståelser former vår relasjon til naturen
  • Hvordan ungdom og deres identitet blir påvirket av globalisering og miljøkriser

Ferdigheter

Ved fullført emne kan kandidaten ta i bruk ulike faglige perspektiv for å:

  • vurdere hvordan sosiologer og andre samfunnsvitere benytter ulike modeller og begrep for å forstå hvordan naturen utvikler
  • forstå mennesket sine behov for mening og tilhørighet
  • analysere globale kriser og deres konsekvenser for miljøet
  • finne fram, vurdere og gjøre seg nytte av relevant litteratur på en kritisk og medviten måte

Generell kompetanse

Ved fullført emne kan kandidaten:

  • skrive tekster om samfunnsvitenskapelige tema etter definerte vitenskapelige kriterium basert på oppdatert fagteori og problemstillinger
  • formidle og problematisere sentralt fagstoff muntlig i diskusjoner og presentasjoner
  • argumentere rasjonelt og logisk, i samsvar med vitenskapelige kriterium
  • tenke kritisk, langsiktig og helhetlig

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Selvstudium, forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver, skriftlige innleveringer som blir kommenterte av faglærer og medstudenter, studentstyrte kollokviegrupper på nett

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenten skal produsere en digital historiefortelling som blir vurdert av emneansvarlig.

Arbeidskravet må bli vurdert til "godkjent" for å kunne gå opp til eksamen.
Hvis arbeidskravet ikke blir godkjent, får studenten ett nytt forsøk på å levere innen fastsatt frist.

Vurderingsform

2 dagers hjemmeeksamen

Karakterskala A-F, der F svarer til ikke greid

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • SA206 - Kultur, identitet og globale kriser - Reduksjon: 5 studiepoeng