Hopp til innhald

SRLE202 Samfunn, religion, livssyn og etikk

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Emnet bygger på nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning og fagene RLE, samfunnsfag og pedagogikk. SRLE er en obligatorisk del av bachelorstudiet barnehagelærerutdanning og er lagt til andre studieår

Formålet med kunnskapsområdet er å gi studentene kunnskap om temaer innen samfunnsfag, religion, livssyn, etikk og pedagogikk, slik at de aktivt kan bruke denne kunnskapen i arbeidet som barnehagelærere. Innholdet i SRLE skal bidra til kritisk, etisk refleksjon med særlig henblikk på personalets møte med barn, foresatte og ansatte, samt skape bevissthet om maktperspektiv.

Kunnskapsområdet retter oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat, verdigrunnlag og funksjon, og gir innsikt i det sammensatte samfunnet som barnehagen er en del av. Videre vektlegges barndom, oppvekstvilkår, bærekraft og barns rettigheter i et historisk og samtidig perspektiv. SRLE - emnet omfatter arbeid med etikk, ulike religioner og livssyn, ulike kulturers fortellinger og tradisjoner, og kunnskap om samisk historie, kultur og hverdagsliv.

Undervisningen anvender relevant forskning og tydeliggjør en barnehagepedagogisk og fagdidaktisk tilnærming. Praksisstudiet er integrert i kunnskapsområdet og har fokus på ledelse av barn og medarbeidere, samt samarbeid med foresatte.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens grunnlagsetikk og verdigrunnlag
  • har kunnskap om familie og samfunn i historisk, samtidig og politisk perspektiv
  • har kunnskap om kulturelt mangfold, herunder samiske perspektiver
  • har kunnskap om barndom og lek
  • har kunnskap om sosial ulikhet og sosial utjevning
  • har kunnskap om barnehagelærerens ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep
  • har kunnskap om barns rettigheter samt relevante lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner
  • har kunnskap om kristen tro og kulturarv, andre religioner og livssyn samt filosofi og etisk teori og praksis
  • har kunnskap om barnehagelærers ansvar for å lede barn, personale og foresatte
  • har kunnskap om ledelse av barnehagens samfunnsmandat, herunder kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag gjennom pedagogisk ledelse
  • kan lede, veilede, kommunisere og samarbeide med barn, medarbeidere og foresatte med ulik bakgrunn og forutsetninger
  • kan identifisere barns ulike behov og utfordringer, og se dette i sammenheng med barns mestring, utvikling, lek og leikefellesskap
  • kan gjennom praktisk klokskap og pedagogisk skjønn legge til rette for barns læring og utvikling
  • kan formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner
  • kan tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
  • kan involvere barn i tema og samtale knyttet til etikk, religion og filosofi
  • kan utøve demokrati i praksis og legge til rette for barns medvirkning
  • kan legge til rette for at barn blir kjent med nærmiljøet og ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i å identifisere og møte profesjonsetiske utfordringer, reflektere kritisk over disse gjennom å begrunne sine handlingsvalg og bruke pedagogisk skjønn
  • har evne til å reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåte
  • har et faglig og profesjonelt grunnlag til å kunne samhandle og samarbeide for å ivareta barn og foresette med ulik bakgrunn og forutsetninger, med sikte på å skape inkluderende fellesskap
  • har kompetanse i å observere, dokumentere og analysere ulike sammenhenger mellom individ og gruppe i barnehagen og bruke det i praksis
  • mestrer norsk språk på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningen sine ulike fagområder og dele sin kunnskap og erfaringer med andre

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet kan bestå av forelesninger, seminar, gruppediskusjoner og andre obligatoriske og studentaktive læringsformer, både individuelt og i grupper.

Praksis

Praksis gjennomføres etter egne læringsutbytter som står oppført i studieplanen for praksis. Informasjonen om praksis ligger i utdanningsplanen for ditt kull og på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart.

  • Minimum 80% aktiv deltagelse i undervisning og læringsaktiviteter, da kommunikasjon og samarbeid er sentralt i emnet.
  • Oppgave A, i gruppe knyttet til: et faglig og profesjonelt grunnlag til å kunne lede, kommunisere og samarbeide for å ivareta barn med ulik bakgrunn og forutsetninger.
  • Oppgave B, i gruppe knyttet til: praktisere innholdet i barnehagens samfunnsmandat i sammenheng med barn og etikk, religion og filosofi
  • Oppgave C, individuell knyttet til: kompetanse i å identifisere og analysere sammenhenger knyttet til barn, reflektere kritisk over disse og bruke pedagogisk skjønn
  • Oppgave D, individuell og/eller gruppe knyttet til: ledelse og samarbeid med barn, foresatte og personalet gjennom å begrunne, formidle og praktisere innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen. Dersom en av de obligatoriske læringsaktivitetene; A, B, C eller D ikke blir godkjent på første forsøk, blir det gitt et nytt forsøk.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen. Varighet inntil 30 min.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

En forberedt faglig presentasjon på inntil 10 minutter med utgangspunkt i en avgrenset oppgavetekst.

Mer om hjelpemidler