THO801 E-helse og velferdsteknologi
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Bruk av e-helse er et nasjonalt satsningsområde hvor helsepersonell fortsatt mangler nødvendig kompetanse. Helsepersonell må kunne vurdere og ta stilling til alternative teknologiske løsninger basert på den enkeltes behov.
Emnet har som mål å tilrettelegge for at studentene skal utvikle kunnskap innen av e-helse. Emnet har videre som mål å stimulere til fagkritiske holdninger i sammenheng med utvikling og bruk av e-helse. Studentene vil tilegne seg grunnleggende teknologiske kunnskaper som danner grunnlag for videre kompetanseutvikling. Målet er også at studentene videreutvikler sin kompetanse for å kunne samhandle effektivt innenfor e-helse.
Emnet er utformet for å styrke helsepersonells kompetanse innen bestilling, bruk og konsekvenser av e-helse, med fokus på:
- Innføring i bruk av begrep
- Ulike e-helseløsninger
- Ulike brukergrupper
- Utvikling av bestillerkompetanse
- Standarder
- Hjemmets betydning
- Planlegging og oppsett av e-helse
- Responstjenester
- Kunstig intelligens
- Etikk
- Lovverk og politiske føringer
- Organisasjonsendringer
- Samfunnsøkonomi
Emnet gjennomføres med to digitale samlinger og en fysisk samling i Bergen. Digitale samlinger krever at studentene har tilgang til PC med kamera, mikrofon og lyd.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har inngående kunnskap om å finne og vurdere aktuell og relevant teknologi som kan benyttes for tjenestemottakere og tjenesteytere i helse- og omsorgstjenestene.
- har kunnskap om juridiske rammer og politiske føringer.
- har kunnskap om organisatoriske og samfunnsøkonomiske konsekvenser ved bruk av e-helse.
- har inngående kunnskap om ulike aktører, roller og ansvar knyttet til e-helse.
- kan vurdere faktorer som har innflytelse på samspill og samhandling mellom responstjeneste, individ og andre tjenester
Ferdigheter: Studenten...
- kan delta som brukerrepresentant i spesifikasjon og testing av e-helseløsninger for tjenestemottaker
kan vurdere anvendelse av e-helseløsninger i helse- og omsorgstjenestene fra ulike perspektiv
- nytte og hensiktsmessighet for tjenestemottaker og for tjenesteyter
- muligheter og utfordringer knyttet til anvendelse av e-helse
- samfunnsøkonomiske
- organisatoriske
- etiske og juridiske
Generell kompetanse: Studenten...
- kan analysere og kritisk vurdere faglige, etiske og juridiske problemstillinger knyttet til bruk av e-helse.
- kan bidra til nytenking og innovasjon i helse- og omsorgssektoren.
- kan kommunisere og samhandle om faglige problemstillinger i interdisiplinært samarbeid.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstendig arbeid og samhandling i grupper, også digitalt. Praktiske øvinger, individuelle og gruppebaserte innleveringer og presentasjoner.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter (OLA) må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1.Fire innleveringer i emnet:
- individuell innlevering (maks 300 ord)
- individuell innlevering (maks 500 ord) og medstudentrespons
- innlevering i gruppe (maks 3000) ord og presentasjon
- individuell innlevering (maks 500 ord)
2. Konstruktiv medvirkning i gruppearbeid og presentasjon.
3. Deltagelse på minimum 4 av 6 samlingsdager
Ved ikke godkjent innlevering gis det anledning til å bearbeide og levere på nytt en gang.
Godkjente obligatorisk læringsaktivitet er gyldig i påfølgende studieår.
Vurderingsform
Muntlig eksamen Eksamen gjennomføres digitalt i gruppe på inntil 4 studenter. Studentene vurderes individuelt.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Ved ikke bestått eksamen gjennomføres ny eksamen med samme form som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- OMT501 - Omsorgsteknologi - Reduksjon: 15 studiepoeng
- OMSTEK1101 - Tverrfagleg vidareutdanning i omsorgsteknologi I - Reduksjon: 15 studiepoeng