TST213 Tolking,ledsaging og beskrivelse 1
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Dette er første del av emnet Tolking, ledsaging og beskrivelse. Studentene vil i dette emnet få en innføring i teori som omhandler kombinert sansetap samt ulike tolkemetoder og teknikker som benyttes ved tolking ledsaging og beskrivelse herunder; Ledsaging, beskrivelse og synstolking, tolking i begrenset synsfelt, taktil tegnspråktolking og haptisk kommunikasjon.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å opptre som profesjonell tolk i situasjoner som krever tolking, ledsaging og beskrivelse.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om hva døvblindhet er og hvordan et kombinert sansetap påvirker menneskers hverdag.
- har grunnleggende kunnskap om de ulike tolkemetoder og teknikker som brukes ved tolking, ledsaging og beskrivelse.
- har kjennskap til strategier for å forberede seg til et tolkeoppdrag
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i de tolkemetoder og teknikker som brukes ved tolking, ledsaging og beskrivelse.
- kan tilpasse formidlingen til de riktige persepsjonskanalene
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kompetanse i vurdering av etiske utfordringer ulike tolkesituasjoner kan by på og å utvise faglig skjønn
- har grunnleggende kompetanse i å kunne samarbeide med andre tolker og inngå i relasjoner med både primærdeltakere og andre profesjonsutøvere på en profesjonell måte
- kan reflektere over egne valg i tolkeutførelsen
- kan forholde seg selvstendig til de utfordringer som gis
Krav til forkunnskaper
TST111, TST112, TST113 eller tilsvarende (60 sp) må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.
TST-2 må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har klasseromsundervisning, veiledning, praktiske øvelser, gruppeaktiviteter og selvstudium. Samhandling med lærere og medstudenter er et viktig virkemiddel, og aktiv tilstedeværelse i undervisningen er derfor en forutsetning. Emnet krever medvirkning og stor egeninnsats av studentene.
Studenter med tegnspråklig førstespråkskompetanse og studenter med norsk som førstespråkskompetanse vil få differensierte praktiske øvelser.
Obligatorisk læringsaktivitet
Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnet sine læringsutbyttebeskrivelser. Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Krav om å være til stede i undervisningen, som har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere.
- Presentasjon av et tema innenfor emnet på 10 minutter
- Levere inn et videoopptak på 5-10 minutter av en situasjon der studenten selv tolker, ledsager og beskriver (inklusiv bruk av haptisk) en praktisk øvelse.
- Leverer inn et individuelt skriftlig notat på 400-450 ord der det reflekteres over videoopptaket.
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det blitt gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil få ett nytt forsøk i gjeldende semester, så langt dette lar seg gjøre innen fastsatte frister.
Vurderingsform
Eksamen er en oppgave på 2000 ord pluss/minus 10 %, eller en tegnspråklig tekst (ca. 10 min).
Studenten vil på forhånd bli gjort kjent med retningslinjer og vurderingskriterier for eksamensoppgaven.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Det er mulig å levere forbedret versjon av oppgaven i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler