VVPB801 Innføring i veiledning og vurdering for praksislærere i barnehage
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Dette studiet tilbys barnehagelærere i barnehager og imøtekommer kravet i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning om praksislæreres veiledningskompetanse som redskap for profesjonsutvikling. Studiepoeng; 15 av totalt 30 studiepoeng. Studiet er på masternivå. Emnet har som formål å bidra til at studenten utvikler inngående kunnskaper om - og ferdigheter i ulike former for profesjonsveiledning og vurdering. Studenten skal utvikle avansert kompetanse i analytisk, kritisk og etisk refleksjon over egen og andres veiledning og vurdering. Studiet vektlegger kunnskaper og ferdigheter i å støtte studenters og kollegaers profesjonsdanning. Studiet legger stor vekt på refleksjon over egen danning som praksislærer,veileder og vurderer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om profesjonsveiledning og vurdering som begreper i teori og praksis.
- har avansert kunnskap om kommunikasjon og etiske overveielser knyttet til det relasjonelle møtet med studenter og kollegaer.
- har inngående kunnskap om etikk og praksisopplæring i barnehage i norsk samfunnskontekst.
- har avansert kunnskap om hvordan analysere og utvikle egen rolle som praksislærer og veileder, både teoretisk, erfaringsbasert og etisk.
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veilednings- og vurderingsprosesser både på individ- og gruppenivå.
- kan kritisk analysere ulike teorier om veiledning og vurdering.
- kan analysere og reflektere etisk, pedagogisk og didaktisk over egen og andres veiledning og vurdering både på individ- og gruppenivå.
- kan anvende og kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy og ulike former for kommunikasjon i praksisopplæringen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere barnehagelærerutdanningens grunnlagsdokumenter og det pedagogiske oppdraget i relasjon til utvikling av praksisopplæringen.
- kan observere, veilede og vurdere studenter i praksis ut fra en helhetlig forståelse av barnehagelærerutdanningen som profesjonsutdanning.
- kan videreutvikle seg selv som praksislærer og lærerutdanner.
- kan lede profesjonsetisk refleksjon og diskutere etiske utfordringer i praksisopplæringen og i profesjonsutøvelsen.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Fortrolig med bruk av digitale verktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet innebærer aktiv bruk av høgskolens ulike digitale lærings- og kommunikasjonsplattformer. Det er tre samlinger over to dager i høstsemesteret. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, er studiet organisert i deltemaer med forelesninger, praktiske øvelser, presentasjoner og diskusjoner. Dette skjer både fysisk og digitalt, i grupper og individuelt.
Studiet bygger på et sosiokulturelt læringssyn og krever personlig og faglig dialog og evne til samarbeid. Det kreves muntlig og skriftlig refleksjon over faglige problemstillinger. Det forutsettes ulike former for arbeid med studiet mellom samlingene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk fremmøte, samt deltagelse i alle obligatoriske læringsaktiviteter og arbeidsformer i studiet.
- Videoopptak av en individuell veiledning i barnehage, levere en analyse og kritisk refleksjon over egen veiledning.
- Gjennomføre en kollegaveiledning i gruppe i barnehagen og innlevering av en metatekst i etterkant.
- En skriftlig individuell tekst om praksislærers rolle som vurderer.
Nærmere retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene vil foreligge i god tid før gjennomføring og innlevering. Godkjent læringsaktivitet er gyldig i to år etter godkjenning.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Oppgave.
Individuell skriftlig semesteroppgave over 21 dager, på 3000 ord, +/- 10 %.
Karakterskala A- F, der F tilsvarer ikke bestått.
Studenter som stryker eller har gyldig fravær fra eksamen har rett på ny eksamen i semesteret etter. Ny eksamen skal gjennomføres med samme pensum som ved siste ordinære eksamen.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler