IKP801 Interkulturell pedagogikk og fargespillmetodikk
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Studiet tar utgangspunkt i departementets satsing på å styrke den flerkulturelle kompetansen i barnehagen og skolen, jf. St. Meld. 6 (2012-2013). En helhetlig integreringspolitikk. Mangfold og fellesskap. Målet er å utvikle deltakernes kunnskaper, ferdigheter og holdninger knyttet til arbeid i et mangfoldig læringsmiljø.
Studiet er blitt til i et samarbeid mellom Fargespill og Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet. Studiet tar utgangspunkt i de pedagogiske ideene og den praktiske metodikken som Fargespill bygger på og kobler dette til pedagogisk teori og arbeid med faglige og sosiale kompetanser i barnehage og skole. Fargespill er et musikkprosjekt. Dette studiet er ikke et musikkstudium. Studiet bruker eksempler fra Fargespill som utgangspunkt for å se på hvordan ulike tilnærmingsmåter og metoder kan være nyttige i arbeidet med barn og unge. Studiet legger opp til at deltakerne underveis i studieløpet skal koble erfaringene fra kurset til praksis på egen arbeidsplass.
Opptakskravet er fullført lærerutdanning eller tilsvarende. Målgruppen er primært lærere som arbeider med barn og unge i barnehage, grunn- og videregående-, eller kulturskole. Det anbefales at minst to personer fra hver arbeidsplass deltar i studiet.
Studiet skal øke deltakernes kompetanse innen temaet flerkulturelle læringsmiljø. Studiet har en tverrfaglig, praktisk og teoretisk tilnærming for å hjelpe lærere å utvikle læringsarenaer med fokus på mangfold som en ressurs. Studiet bygger på tanken om at interkulturell kompetanse utvikles ved å ha fokus på barn og unges ressurser, ved å arbeide med anerkjennelse og gjensidighet samtidig som vi stiller forventninger om og forpliktelse til å bidra i fellesskapet.
Første del av studiet (høstsemesteret) vil ta utgangspunkt i praktiske eksempler fra Fargespill og drøfte disse ut fra ulike faglige perspektiv. Innholdet er strukturert med utgangspunkt i noen sentrale begreper:
- Ressursfokus
- Anerkjennelse og gjensidighet
- Mangfold som premiss og metode
- Sosial og emosjonell kompetanse
Faglige koblinger
- Pedagogikk: interkulturell pedagogikk, holdningsendrende arbeid, fordommer og forståelse
- Norsk: språk-identitet, samhørighet og relasjon. Språkkompetanse. Musikken i språk.
- Drama: muntlig fortelling og formidling, prosessdrama, kommunikasjon, improvisasjon
- Samfunnsfag: samfunnsmessige og politiske rammer og føringer for flerkulturelle læringsmiljø
- RLE: Etikk og religion
- Musikk: kreativitet, musikk som kommunikasjonsmiddel/form
- Matematikk: kultur, makt og demokratisk kompetanse
Andre del av studiet (vårsemesteret) vil gå videre på teoriene som er introdusert i første semester og deltakerne skal nå utvikle egne, konkrete prosjekter med barne-/elevgrupper i sine respektive læringsmiljø.
Læringsutbytte
Kunnskap
Deltakerne skal kunne kjenne til
- det teoretiske grunnlaget for interkulturell pedagogikk og arbeid med mangfold innen utvalgte faglige emner
- tenkningen som ligger til grunn for metodikken i Fargespill
- hvordan ressursfokus og mangfold kan brukes til å videreutvikle elevens sosiale og faglige kompetanser
- sammenhengen mellom selvoppfatning, språk/kommunikasjon og faglig utvikling
Ferdigheter
Deltakerne skal
- kunne gjennomføre metoder som bidrar til et læringsmiljø preget av annerkjennelse og gjensidig felles forventing og forpliktelse
- kunne planlegge, gjennomføre og evaluere sosiale og faglige prosjekter med egne barne- og elevgrupper der mangfold blir utnyttet som en ressurs
- kunne dele en fortelling og inspirerer elevene til å fortelle
Generell kompetanse
Deltakerne skal
- utvikle evne til å drøfte egen praksis, egne verdier og holdninger knyttet til arbeid med et mangfoldig læringsmiljø
- videreutvikle egen, og barn og unges kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet veksler mellom praktiske eksempler, demonstrasjoner, øvinger, teoretiske innføringer og drøftinger av disse. Det legges opp til stor grad av medvirkning og aktiv deltakelse fra deltakernes side under og mellom samlingene.
Det blir lagt opp til ulike obligatoriske nettbaserte oppgaver mellom hver av samlingene. Oppgavene er både individuelle og gruppeorganiserte.
Andre del av kurset tar utgangspunkt i at deltakerne skal utvikle et prosjekt med en gruppe barn/unge på egen arbeidsplass. Her kan det være en fordel om det er mulig å jobbe sammen med en eller flere lærere. Dette prosjektet vil også være utgangspunkt for en del av den avsluttende eksamen. Retningslinjer for prosjektet vil bli delt ut ved slutten av vårsemesteret.
Et digitalt studiestøttesystem vil bli brukt til kursinformasjon og administrasjon av oppgaver.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i kurset utover de praktisk rettede oppgavene i mellomperiodene.
Obligatorisk læringsaktivitet
I mellomperiodene er det obligatoriske arbeidskrav som må være bestått for at studenten skal få gå opp til eksamen. Dersom studenten ikke består arbeidskravene, gis det anledning til ett nytt forsøk i samme studieår. En av disse oppgavene i høstsemesteret er en teoretisk oppgave der deltakerne skal drøfte en problemstilling eller et praktisk prosjekt ut fra aktuell teori på området.
Studiedeltakelse er et obligatorisk arbeidskrav. Det kreves derfor minimum 80% frammøte til undervisningen/aktivitetene i emnet. Hovedregelen er at fravær utover 20 %, uansett årsak, medfører at studenten ikke kan melde seg opp til eksamen. I helt spesielle tilfeller kan det gis unntak fra regelen om frammøte for enkeltstudenter.
En oversikt over de obligatoriske arbeidskravene vil bli presentert ved studiestart.
Arbeidskravene er gyldige i tre semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Muntlig eksamen.
Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.
I forkant av eksamen leveres et refleksjonsdokument med fokus på egne erfaringer med prosjektet og refleksjoner om oppnådde læringsutbytter i emneplanen. Muntlig eksamen består av at studenten presenterer sitt gjennomførte praktiske prosjekt etterfulgt av en muntlig eksaminasjon. Under eksaminasjonen skal studenten drøfte aktuelle teoretiske og metodiske problemstillinger i tilknytning til arbeidet med prosjektet og øvrige læringsutbytter i kurset.
Kriterier for vurdering av eksamen blir utdelt ved studiestart.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.