Hopp til innhald

OGT001 Gruppe- og teamledelse

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er en del Arbeidslederstudiet. Emnet tar for seg gruppe- og teamledelse i en arbeidssetting. Gjennom forelesninger, gruppearbeid og –øvelser kombinerer vi teori med et praktisk fokus på teamlederrollen, og tar for oss ulike aspekter av teamarbeid: Hvordan ser egentlig et velfungerende team ut? Hvordan kan man jobbe for å sikre ytelse, trivsel og motivasjon i teamet?

Læringsutbytte

Kunnskaper: Studenten skal etter endt kurs kjenne godt til sentral teori på feltet. Studenten skal også ha kunnskaper om hvordan teori kan brukes i en praktisk setting. Emnet tar utgangpunkt i gjeldende teori omkring:

 

• Hva er team?

o Ulike typer team

o Fordeler, utfordringer og fallgruver i team- og gruppearbeid.

o Hva er et godt team? Hva skal til for at et team skal kunne fungere optimalt?

• Teamkultur og -utvikling

o Intro til sosial- og gruppepsykologi

o Utvikling av roller og normer i teamet

o Teamsammensetning

o Teamutvikling

• Psykososialt arbeidsmiljø og ytelse i teamet

o Trivsel

o Motivasjon

o Ytelse

o Teamet som en del av organisasjonen

 

Ferdigheter:

Fokus på praktiske element i teamledelse og teamutvikling, samt refleksjon omkring egen lederrolle er en rød tråd gjennom studiet. Etter endt studium skal studenten kunne identifisere behov og utfordringer som kan melde seg i en teamsetting. Studenten skal kunne benytte teoretiske verktøy og modeller i praktisk teamledelse, og gjennom dette kunne bidra til teamutviklingsarbeid av høy kvalitet i organisasjonen.

 

Generell kompetanse: Emnet tar utgangspunkt i gruppe- og teamledelse. Gjennom forelesninger, gruppearbeid og refleksjonsoppgaver får studenten kompetanse i å forstå sentrale aspekter innen teamledelse og teamarbeid. Studenten vil også kunne tilegne seg kompetanse i hvordan man som teamleder kan arbeide for å påvirke trivsel, motivasjon og ytelse i team, og å bruke ulike teknikker for å forbedre psykososialt miljø i team.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, indivduelt arbeid, gruppeoppgaver og –øvelser.

Studiet er modulbasert, med to helgesamlinger. Det må påregnes arbeid mellom samlingene.

Obligatorisk læringsaktivitet

Et gruppebasert arbeidskrav, med vurdering godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravet består av et innlevert skriftlig manus til en gruppepresentasjon, som leveres og godkjennes i perioden mellom samling 1 og 2. Som avslutning på samling 2 avholdes presentasjonene for resten av klassen.

Vurderingsform

Eksamen består av en individuell semesteroppgave. Karakter i emnet blir gitt på grunnlag av innlevert semesteroppgave. Det benyttes bokstavkarakterer fra A til F. F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler