MGUKRV101 KRLE 1, emne 1 - Religioner, livssyn og fagdidaktikk
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
KRLE 1 (30 sp) er delt inn i to emner som hver utgjør 15 sp. Til sammen omfatter de to emnene grunnleggende tema fra de fire hovedområdene i studiefaget: fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi. I KRLE 1 emne 1 legges det vekt på kunnskap om skolens læreplan og didaktiske utfordringer i faget. Den enkelte elev står sentralt gjennom arbeid med tilrettelegging, tilpassing og samhandling, samtidig som lærerrollen drøftes faglig og kritisk. Religioner, livssyn og filosofi har tematisk vektlegging som korresponderer med skolens plan for faget. Studentene skal arbeide med ferdigheter og kritisk refleksjon knyttet til ulike perspektiv på mangfold. De skal også møte eksempler på forskning relevant for KRLE.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om mål og innhold i skolens KRLE-plan
- har kunnskap om forskningstradisjoner knyttet til faget
- har kunnskap om didaktiske utfordringer knyttet til faget og den enkelte elev
- har kunnskap om tekster, fortellinger, høytider, lære, estetikk, praksis og etikk i religioner og livssyn
- har kunnskap om sentrale filosofer i antikken og i nyere tid
- har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i faget
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter kan brukes i faget.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan identifisere utfordringer omkring etisk, religiøst og livssynsmessig mangfold i skole og samfunn, og kritisk reflektere omkring disse utfordringene
- kan samhandle med elever og være en god samtalepartner i faglig relaterte spørsmål.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning for den enkelte elev med utgangspunkt i varierte og læringsfremmende arbeidsmåter, grunnleggende ferdigheter og innhold og sentrale mål i faget
- kan faglig og kritisk drøfte lærerrollen i KRLE
- kan formidle eksempler på forskning innen fagfeltet.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning lokalt på campus og nettbasert. Lærerstyrt og med studentaktiviteter med lokale samlinger. Skriftlige og muntlige oppgaver, individuelle og i grupper.
Det vil bli lagt til rette for en felles ekskursjon til utlandet på tvers av campus med egenbetaling.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80% frammøte på obligatoriske samlinger med studentaktiviteter på campus. Studentaktivitetene er knyttet opp til ulike læringsutbytteformuleringer som vil bli kunngjort ved semesterstart.
- ha fått godkjent 1 skriftlig innlevering tilknyttet læringsutbytteformuleringen «har kunnskap om didaktiske utfordringer knyttet til faget og den enkelte elev». Nærmere retningslinjer gis ved studiestart
- ha fått godkjent 1 kunnskapsprøve innen fastsatt frist tilknyttet lærinsgutbytteformuerlingen «har kunnskap om tekster, fortellinger, høytider, lære, estetikk, praksis og etikk i religioner og livssyn».
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 3 dager.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A til F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler