OSPES8002 Spesialpedagogikk B: Språk- og talevansker, lese, skrive- og matematikkvansker
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Språk- og talevansker, lese-, skrive - og matematikkvansker
Å kunne lese og skrive er en viktig forutsetning for deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. I dette emnet vil studenten få innsikt i språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker. Studenten vil få innsikt i hvordan barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og avhjelpe vansker på individ- og systemnivå. Emnet tar for seg følgende perspektiv: symptomer, årsaker, kartlegging, forebygging og spesialpedagogiske tiltak. Studenten får spesialpedagogisk kompetanse som er relevant i arbeid med tilpasset opplæring og tidlig innsats i en inkluderende barnehage og skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- Har avansert kunnskap om språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker
- Har inngående kunnskap om årsaker og symptomer knyttet til språk- og talevansker, lese-, skrive og matematikkvansker
- Har oppdatert kunnskap om ulike forskningsbaserte kartleggingsverktøy
- Har forskningsbasert kunnskap om pedagogiske metoder og tiltak innenfor disse områdene
Ferdigheter
Studenten:
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger, og ta grunngitte valg
- Kan selvstendig vurdere og vise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- Kan analysere eksisterende praksis og gi relevante faglige råd og veiledning om ulike planer/tiltak
- Kan anvende ulike forskningsbaserte kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Studenten:
- Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker
- Kan reflektere og forholde seg kritisk til egen praksis og justere denne i lys av ny forskning om språk- og talevansker, lese-, og skrive - og matematikkvansker
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer om tema og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- Kan ta ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg, og gi råd og veiledning til kollegaer og foresatte
- Kan analysere og forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Spesialpedagogikk A
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk frammøte
Tre obligatoriske arbeidskrav:
1. Refleksjonsnotat
2. Fagtekst
3. Case-rapport
Vurderingsform
-
Vurderings form (eksamensform:) Muntlig eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler