LEL800 Lean forbedringsledelse
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Kurset skal gi studentene innføring i teori, metoder og ferdigheter innenfor fagområdet Lean forbedringsledelse. Det vil gi et grunnlag for tillemping av praksis i egen virksomhet.
Hovedfokus i kurset er grunnleggende prinsippene og verktøyene innenfor Lean som kundeverdianalyse, ståstedsanalyse, rotårsaksanalyse, verdistrømskartlegging (VSM), utvikling av det visuelle ledelsessystemet og strategiledelse (Hoshin Kanri)
Videre gir kurset en innblikk i utviklingen fra kvalitetsledelse til Lean, og videre til senere års trender innen Agile og Scrum.
Kurset er samlingsbasert og er bygget opp rundt forelesninger, gruppeøvelser og individuelle oppgaver.
Samlinger
Samling 1: Introduksjon og fundamentet i Lean - Problemløsning, kundeverdi og flytledelse.
Samling 2: Fordypning av Lean – Verktøy, metoder og Lean-spill.
Samling 3: Ledelse og videre utvikling av Lean - Lean speil, Ledelsesprinsipper, f.eks. Hoshinledelse og utviklingen videre utvikling ifra Lean, Lærende organisasjoner. Samlingen kan legges utenfor Bergen/HVL og inneholder et Virksomhetsbesøk.
Samling 4: Eksamenssamling - Presentasjoner og Prøve
Læringsutbytte
Etter fullført kurs har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten…
- kan prinsippene for Lean som forbedringsmetodikk, med fokus på kontinuerlig forbedring og flyt.
- kjenner til metodikk for problemløsing og samspill mellom kvalitet, kostnad og leveringsevne.
- har kjennskap til utviklingsområder og trender i næringslivet blant annet Agile, Scrum og robotisering/digitalisering.
Ferdigheter
Studenten…
- behersker grunnleggende metoder som kundeverdianalyse, ståstedsanalyse, verdistrømsanalyse, Kanban styring, standardisering, balansering, daglig målstyring og A3-kommunikasjon.
- kan selvstendig finne frem til strategier, målsettinger og velge metoder og verktøy for å levere økt kundeverdi og prosessflyt.
- kan bidra aktivt i videreutvikling av virksomheter basert på prinsippene i Lean og kontinuerlig forbedring.
- kan på selvstendig grunnlag oppdatere sin kunnskap gjennom bruk av digitale verktøy, litteratur og nettverk i aktuelle fagmiljøer.
Generell kompetanse
Studenten…
- kan lede og gjennomføre Lean forbedringsarbeid i offentlige eller private virksomheter.
- kan planlegge og iverksette kontinuerlige forbedringstiltak basert på metoder og prinsipper i Lean.
- kan bidra til nytenkning og utvikling innen sine områder.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Praktisk eller teoretisk kjennskap til forbedringsarbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning i form av forelesninger, individuelle øvelser, individuell veiledning og gruppearbeid og spill i klassen. Det forventes aktiv deltakelse av studenten på samlingene, i selvstudiegrupper og veiledningsaktiviteter.
Kurset består av fire samlinger av 2,5 dager, selvstudier og hjemmearbeid med to innleveringsoppgaver med presentasjoner i plenum.
Obligatorisk læringsaktivitet
De obligatoriske læringsaktivitetene er:
- minimum 75% tilstedeværelse på kursets samlinger
- muntlig presentasjon av semesteroppgave i plenum på siste samling
Vurderingsform
Prosjektoppgave, teller 60%
Skriftlig eksamen, 3 timer, teller 40 %
Alle elementene er individuelle og må bestås for å få endelig karakter i emnet. Prosjektoppgave kan etter avtale med emnesansvarlig utføres i gruppe på maks to studenter hvis det er motivert ut fra innehold og omfang av oppgave.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler