BØ6-2009 Videregående finansregnskap
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet gir en grundig innføring i demest sentrale utfordringwne med innregning og måling av årsregnskap i overenstemmelse med god regnskapsskikk og gir basis for å reflektere over sentrale deler av det teoretiske fundamentet for finansregnskapet. Å avslutte et årsregnskap samt sette opp et konsernregnskap er sentralt i emne.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten
- har inngående kunnskap om de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
- har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene
- kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
- kan avslutte et årsregnskap, inklusiv skatteposter og resultatdisponering, for AS.
- Kan forklare behovet for konsernregnskap og prinsippene for eliminering av konserninterne poster og kan utarbeide et enkelt konsernregnskap (inklusiv skatt og minoriteter)
- har kunnskap om og kan reflektere over brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
- har kunnskap om resultat- og balanseorientering
- kjenner til IFRS og forenklet IFRS og kan anvende utvalgte IFRS-regnskapsstandarder eksemplifisert med regulering for driftsmidler
- Kjenner til regler om bærekraftrapportering
- kjenner til forskjellen mellom bedriftsøkonomisk teori og finansregnskap (gjeldende regnskapsregulering) og kan analysere kontantstrømmer
Ferdigheter:
Studenten
- skal kunne avslutte et årsregnskap inklusiv skatteutrekning
- skal kunne utarbeide kontantstrømregnskap
- skal kunne reflektere over det teoretiske fundamentet for finansregnskapet.
- skal ha kunnskap om sentrale begrep, prinsipper og regler for god regnskapsskikk (GRS)
- skal kjenne til internasjonale regnskapsregler ( IFRS)
Generell kompetanse:
Studenten
- Kan tilegne seg oppdatert kunnskap på området
- Kan formidle sentralt fagstoff
- Kan utveksle synspunkt og erfaringer med andre fagpersoner
Krav til forkunnskaper
BØA117 Finansregnskap med analyse eller lignende
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil være forelesinger med oppgveløsning
Obligatorisk læringsaktivitet
To skriftlige arbeidskrav.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen 5 timer. Eksamen kan bli gjennomført på digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F (der F er ikke bestått)
Hjelpemidler ved eksamen
Enkel kalkulator, Norges lover.
Lovdata pro i eksamensmodus (med de innarbeidinger som Lovdata har tillatt, og med tilgang på alle lover, forarbeid, forskrifter, rettspraksis fra Høgsterett og lagmansretten, og alt av EØS- og EU-rettskilde med mindre emneansvarleg har fastsett noe annet).
Mer om hjelpemidler