BIO501 Kvalitetssikring av medisinske laboratorieanalyser
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet gir inngående kunnskap innen kvalitetsovervåking av kliniske laboratorieanalyser.
Aktuelle tema:
- Måleusikkerhet
- Analytisk og biologisk variasjon
- Biologiske referanseintervall og kliniske beslutningsgrenser
- Kvalitetsindikatorer i preanalytisk, analytiske og postanalytisk fase
- Etablering, verifisering og validering av nye analyser
- Ekstern kvalitetsvurdering og sammenlignende laboratorieprøving (SLP)
- Aktuelle lover, forskrifter og krav for kvalitetssikring av metoder og analyseresultat i medisinske laboratorier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om kvalitetsovervåkning av kliniske laboratorieanalyser
- har inngående kunnskap om eksterne kontroller og sammenlignende laboratorieprøving (SLP)
- har inngående kunnskap om metoder og rutiner for vurdering av diagnostisk nøyaktighet
- har inngående kjennskap til krav til etablering av nye analyser og referanseområder
- har kjennskap til bruk av laboratorieinformasjonssystemer (LIMS) for kvalitetssikring
- har kjennskap til aktuelle lover og forskrifter og særlig norsk ISO-standard for akkreditering av kliniske laboratorier.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike statistiske metoder i kvalitetsovervåkning av kliniske laboratorieanalyser og lage et usikkerhetsbudsjett
- kan vurdere kvalitetskontroller
- kan verifisere/validere utvalgte analysemetoder i henhold til krav til analytisk kvalitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere kliniske analysemetoder og analysesvar
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Arbeidserfaring som bioingeniør
Undervisnings- og læringsformer
Emnet tilbys som et fleksibelt og desentralisert emne med hovedsakelig digital undervisning, bortsett fra to fysiske samlinger på campus i Bergen.
Studenten vil motta og levere oppgaver i Canvas, og vil også kommunisere med både medstudenter og lærere via denne læringsplattformen. Det vil bli avholdt regelmessige nettmøter/videokonferanser. For å delta på møtene trenger studenten mikrofon, høyttaler og webkamera.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer med forelesninger, muntlige studentpresentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid, litteratursøk, oppgaver med dataanalyser, case-basert læring, samt selvstudier.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende arbeidskrav må være gjennomført etter gitte kriterier og godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
- Minimum 80 prosent oppmøte på samlinger
- Muntlige presentasjoner
- Innlevering av skriftlige individuelle arbeider
- Gruppeinnleveringer av oppgaver/case
Alle arbeidskrav er gyldige i 8 påfølgende semestre.
Vurderingsform
Skriftlig hjemmeeksamen (8 dager). Karakterskala A-F der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler