Hopp til innhald

BIO502 Avanserte medisinske laboratorieanalyser

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet vil gi studenten utfyllende kunnskap om nyere teknologi og metodikk innen medisinske laboratorieanalyser. Studentene får opplæring i å utføre litteratursøk og å presentere vitenskapelige artikler. Videre vil studentene trenes i å vurdere avanserte analysemetoders kvalitet og bruksområde.

Emnet omhandler følgende temaer:

  • Nukleinsyreanalyser innen genomikk og genetikk som blant annet mikromatriser og neste generasjon sekvensering (NGS), samt analyser av RNA og interfererende RNA
  • Kromatografi og massespektrometri med eksempler blant annet fra proteomikk, metabolomikk, farmasi og mikrobiologi
  • Stamcelle teknologi
  • Biobank
  • Mikroskopi og billedanalyser
  • Immunologiske teknikker, deriblant flow cytometri

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten…

  • kan gjøre rede for nyere teknologi og metodikk innen biomedisinske laboratorieanalyser.
  • kan forklare prinsipper for utvalgte, avanserte analysemetoder, analyseinstrumenter og utstyr innen biomedisinske laboratorieanalyser.

Ferdigheter

Studenten…

  • kan vurdere ulike analysers bruksområder, begrensninger og fordeler.
  • kan bidra i utviklingen innen bioingeniørfaget ved å delta i diskusjoner om metodevalg, videreutvikling og forbedring av eksisterende laboratorieanalyser.

Generell kompetanse

Studenten…

  • kan finne frem til relevant vitenskapelig litteratur og tilegne seg informasjon om medisinske laboratorieanalyser.
  • kan presentere og informere om ulike medisinske laboratorieanalyser.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studenten vil motta og levere oppgaver i Canvas, og vil også kommunisere med både medstudenter og lærere via denne læringsplattformen. Det vil bli avholdt regelmessige nettmøter/videokonferanser. For å delta på møtene trenger studenten mikrofon, høyttaler og webkamera.

Emnet er samlingsbasert og består av et fysisk 3-dagers seminar i Bergen, samt to digitale heldagsseminarer (fra lunch til lunch).

På det fysiske seminaret i Bergen kan det gjennomføres omvisning ved laboratorier og eventuelt demonstrasjon av relevant utstyr og teknologi.

I løpet av seminarene vil lærere, gjesteforelesere og studenter gi ulike presentasjoner med påfølgende oppgaver og diskusjoner. I tillegg, presenteres oppgaver som studentene arbeider med frem til neste seminar. Studentene skal utføre litteratursøk og presentere utvalgte vitenskapelige artikler for sine medstudenter innen et gitt tema.

Studentaktive arbeidsformer er:

  • Forberede og gi presentasjoner på seminar.
  • Oppgaver og case, både individuelt og gruppearbeid.

Studentene får tilbakemelding og veiledning på presentasjoner og innleverte oppgavebesvarelser.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende arbeidskrav må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før eksamen kan avlegges i studieemnet:

  • 2 presentasjoner fra ulike tema.
  • 2-3 oppgaveinnleveringer fra ulike tema. Alle skriftlige innleveringer til obligatoriske arbeidskrav skal leveres på læringsplattformen Canvas innen gitte tidsfrister.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i 8 påfølgende semester etter godkjenning

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter. Muntlig eksamen kan være nettbasert.

Karakterskala A-F benyttes, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddel

Mer om hjelpemidler