BIO504 Litteratursøk og akademisk skriving
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet har som mål å gi en innføring i systematisk litteratursøk og akademisk skriving.
Studenten skal gjennom semesteret skrive en vitenskapelig oversiktsartikkel. I arbeidet med utforming av artikkelen må studenten anvende kunnskap fra fagspesifikke masteremner og emnet Vitenskapsteori, etikk og metode. Studenten oppfordres til å velge en tematikk og tilegne seg ny kunnskap som videre vil være relevant i arbeidet med masteroppgaven i Medisinsk laboratorieteknologi.
Veileder(e) for masteroppgaven kan bistå i litteratursøk og gi tilbakemelding på tekstutforming.
Underveis i prosessen skal studenten presentere eget arbeid for sine medstudenter. Studentene skal trene på å gi hverandre tilbakemeldinger og skriveveiledning.
Oversiktsartikkelen leveres i slutten av semesteret til sluttvurdering.
Emnet fokuser på:
- Å definere en problemstilling innenfor medisinsk laboratorieteknologi og laboratoriemedisin.
- Litteratursøk etter vitenskapelig artikler og andre kilder
- Struktur og oppbygging av en vitenskapelig oversiktsartikkel
- Refererende, analyserende og diskuterende skrivemåter
- Kildekritikk og sitatsjekk
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten…
- Har kunnskap om metodikk for å utføre og dokumentere systematiske litteratursøk.
Ferdigheter
Studenten…
- Kan definere faglige problemstillinger
- Kan utforme en søkeprotokoll, utføre og dokumentere påfølgende systematisk litteratursøk.
- Kan lese, kritisk analysere, vurdere og ta stilling til innholdet i faglitteratur
- Kan systematisere, sammenfatte og presentere forskningsresultater fra eget fagområde
- Kan produsere vitenskapelige tekster med presise formuleringer og riktig bruk av kildehenvisninger.
- Kan gi tilbakemeldinger og veiledning på muntlige og skriftlige presentasjoner.
Generell kompetanse
Studenten…
- Kan utforme, drøfte og resonnere rundt problemstillinger knyttet til medisinsk laboratorieteknologi og laboratoriemedisin i helsetjenester og i forskning.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studenten vil motta og levere oppgaver i Canvas, og vil også kommunisere med både medstudenter og lærere via denne læringsplattformen. Det vil bli avholdt regelmessige nettmøter/videokonferanser. For å delta på møtene trenger studenten mikrofon, høyttaler og webkamera.
Studentene skriver en oversiktsartikkel om et selvvalgt tema gjennom semesteret.
Undervisningen omfatter fysisk og nettbasert seminar med presentasjoner av studentene. Studenten skal delta i veiledningsgrupper, der deltagerne gir hverandre tilbakemeldinger på skriftlige arbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studenten skal levere inn første- og andreutkast til oversiktsartikkelen innen fastsatte frister.
Studenten skal gi 1-2 muntlige presentasjoner.
Studentene skal gi tilbakemeldinger på hverandres tekst og presentasjoner underveis i semesteret.
Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldig i 8 påfølgende semester.
Vurderingsform
Innlevert oversiktsartikkel på ca. 3000 ord
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt.
Mer om hjelpemidler