Hopp til innhald

BIO599 Masteroppgave i medisinsk laboratorieteknologi

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Masteroppgaven skal bidra til å videreutvikle det eksisterende kunnskapsgrunnlaget i medisinsk laboratorieteknologi, der studenten må anvende fagteori og forskningsmetoder som er lært tidligere i studiet. Arbeidet med masteroppgaven utvikler teoretisk og klinisk fagforståelse og innsikt i forskningsmetodikk, samt studentens ferdigheter til å samle og håndtere data. Emnet utvikler evne til kritisk og analytisk tenkning, samt evne til å gjøre relevante forskningsetiske vurderinger.

Masteroppgaven kan innbefatte innsamling av eget datamateriale, anvendelse av et på forhånd innsamlet datamateriale og/eller systematiske litteraturstudier. Muligheten til å samle inn data selv, eller benytte tilgjengelige data fra veileder sin forskning eller andres forskning, må være avklart tidlig i utføring av oppgaven. Det legges opp til et tett samarbeid med det kliniske feltet. Deler av arbeidet med masteroppgaven kan utføres ved andre samarbeidsinstitusjoner andre steder i Norge eller i andre land.

Studenten skal ha minimum to veiledere, en hovedveiledere og en biveileder. Minimum en veileder skal ha et ansettelsesforhold ved HVL. Studenten fyller ut en veiledningsavtale i sammen med veiledere så tidlig som mulig ved oppstart på masteroppgaven. Avtalen skal signeres i etterkant av at temaet og metodikk for masteroppgaven er valgt. Studenten, veiledere og emneansvarlig skal signere avtalen.

I tillegg til utarbeidelse av masteroppgaven, skal studenten delta på seminar der studentene ved masterprogrammet presenterer sine arbeid for hverandre og gir hverandre tilbakemeldinger.

Læringsutbytte

En student med fullført emne har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: 

Studenten

  • har avanserte kunnskaper og faglig innsikt innen det valgte temaområdet.
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetikk.
  • kan greie ut om personvern i forhold til prosjektutvikling, datasamling og datalagring.

Ferdigheter: 

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid.
  • kan avgrense en faglig relevant problemstilling.
  • kan analysere kunnskapsgrunnlaget for et avgrenset tema innen medisinsk laboratorieteknologi og laboratoriemedisin.
  • viser varsomhet i etiske spørsmål i eget forskningsarbeid.
  • kan analysere og tolke resultater fra eget forskningsarbeid.
  • behersker fagterminologi innen valgt spesialitet og kan formidle forskningsresultater både nasjonalt og internasjonalt.

Generell kompetanse: 

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretiske problemløsning.
  • kan bidra til nytenkning gjennom forskning og vurdere forskningsarbeidets overføringsverdi
  • kan diskutere utfordringer og anbefale strategier for anvendelse av utvalgte metoder innen medisinsk laboratorieteknologi.

Krav til forkunnskaper

MAMET1MLT - Vitenskapsteori, etikk og metode

BIO501 - Kvalitetssikring av medisinske laboratorieanalyser

Anbefalte forkunnskaper

Har fullført 60 studiepoeng teoretiske emner i masterprogram i medisinsk laboratorieteknologi.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidet med masteroppgaven er et individuelt arbeid, med støtte fra en faglig veileder. Det er åpning for at 2 studenter kan skrive masteroppgaven sammen.

Hvert semester blir det arrangerte et seminar for masterstudentene med ressursforelesninger og studentpresentasjoner.

Studenten utformer en prosjektplan (studenten har krav på inntil tre veiledningstimer i denne prosessen). Videre blir det gitt veiledning i det individuelle arbeidet med litteratursøk, innsamling og analyse av datamaterialet, samt skriving av masteroppgaven. Studenten har krav på minimum 12 veiledninger totalt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan levere masteroppgaven:

1. Prosjektplan. Omfang inntil 1500 ord.

Innhold

  • Tittel på masteroppgaven
  • Bakgrunn med teoretisk perspektiv
  • Problemstilling
  • Metode
  • Tidsplan
  • Referanseliste.

2. Deltagelse på minimum 5 timer veiledning på masteroppgaven.

3. Deltagelse på to seminar med medstudenter der hver student presenterer eget arbeid og gir og får opposisjon på oppgavemanus.

Godkjent obligatorisk læringsaktivitet er gyldig i 8 påfølgende semestre.

Vurderingsform

Masteroppgave med justerende muntlig eksamen. Justerende muntlig eksamen kan justere karakteren på bestått resultat opp eller ned med maksimalt en karakter, jf. forskrift om studium og eksamen ved HVL § 9-3.

Karakterskala A-F der F tilsvarer ikke bestått.

Masteroppgaven kan være et frittstående arbeid, eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående forskningsprosjekt. Masteroppgaven kan utarbeides individuelt eller i gruppe på to studenter.

Dersom masteroppgaven er levert av to studenter som et gruppearbeid, skal justerende muntlig utføres individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler