DAT154 Programvarearkitektur og applikasjonsutvikling
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Faget omhandler utvikling av større applikasjoner med fokus på begreper og teknikker for programvarearkitektur, programmeringsmønstre og grafiske brukergrensesnitt. Faget er teknologisk forankret i utvikling av grafiske desktop applikasjoner for Windows ved bruk av Windows SDK (Software Development Kit) og programmeringsspråket C++, NET plattformen og programmeringsspråket C# med tilhørende rammeverk.
Innhold
- Programvarearkitektur
- Hendelses- og meldingsorientert programvare
- Arkitekturmønstre
- Modul-basert programvare
- Implementasjon og analyse av grafiske grensesnitt
- Universell utforming, tilpasse programvare til brukere med nedsatt funksjonsevne
- Databaseintegrasjon, tilgang og spørringer fra applikasjoner
- Programmering mot plattform-APIer og rammeverk
- Vindushåndtering
- C#-spesifikke språkkonstruksjoner
- C++-spesifikke språkonstruksjoner
- Flerspråksapplikasjoner og -utvikling
- Programmering av større applikasjoner
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten kunne:
Kunnskaper
- Forklare oppbygning av .NET plattformen samt tilførende begreper og prinsipper
- Forklare prinsipper for programmering mot Windows SDK
- Forklare språkelementer i C++, slik som pekere m.m.
- Forklare arkitekturmønstre i programutvikling
- Forklare begreper og prinsipper for programvarearkitektur
- Forklare prinsipper og elementer i grafiske brukergrensesnitt
- Gjøre rede for prinsipper for universell utforming av brukergrensesnitt
Ferdigheter
- Designe og analysere programvarearkitektur for middelstore applikasjoner
- Utvikle programvare med grafisk brukergrensesnitt
- Anvende og vurdere bruk av programvaremønstre i praktisk programvareutvikling
- Bruk av utviklingsverktøy til test og feilfinning i større programvare
- Utvikle programvare i .net og C++
Generell kompetanse
- Arbeid i gruppe
- Begrunne valg av programvarearkitektur
- Dokumentere skriftlig valg av programvarearkitektur
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
DAT108 Programmering og webapplikasjoner
Undervisnings- og læringsformer
Programmeringsøvinger og prosjektarbeid. Forelesninger.
Obligatorisk læringsaktivitet
4 obligatoriske øvinger må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før eksamen kan avlegges. Disse oppgavene består av programmering og planlegging av arkitektur fra fagets pensum. Øvinger godkjennes vi kort presentasjon til lærer/assistent på lab
Godkjente øvinger gir også adgang til eventuell utsatt eksamen påfølgende semester. Ved utsatt og ny eksamen neste gang faget undervises, må nye øvinger leveres. Dette begrunnes med at teknologiene som faget benytter er i stadig utvikling. Læringsutbyttet fra øvingene må være oppdatert til standardene og teknologiene som benyttes i faget.
Vurderingsform
4 timer skriftlig skoleeksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. Eksamen vil bli gitt på engelsk, studenter kan svare på norsk eller engelsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- TOD112 - Utviklingsverktøy/C#/.NET - Reduksjon: 5 studiepoeng