DØL116 Digital markedsføring
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Dette kurset skal gi en innføring i digital markedsføring, digital strategi og kommunikasjon på nett. Internett og utvikling av nye digitale teknologier og ressurser gir markedsførere tilgang til nye virkemidler og gir nye utfordringer. Kurset gir kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer denne utviklingen medfører, og hvordan virksomhetens markedsføring kan tilpasses denne utviklingen for å skape verdi for kunder, virksomhet og samfunn.
Å skape resultater innen markedsføring og kommunikasjon innebærer i stadig større grad at man tar i bruk digitale kanaler i form av websider, digital annonsering, sosiale medier, mobilmarkedsføring og mailkampanjer. Målet er at kurset skal gi en oversikt over hva digitalisering betyr for markeder, kunders beslutningsreise, nye digitale kontaktpunkt både online, i sosiale medier og gjennom mobile løsninger.
Formålet er å gi kunnskap og innsikt i hva digital markedsføring innebærer, digital strategi, operativ iverksetting av digitale virkemidler i markedsføring, digitale mediekanaler, samt analyse av effekter. Kurset bidrar med kunnskap om grunnleggende prinsipper for markedsføring, samt kjennskap til nye digitale og sosiale kanaler, språket som brukes der og hvilke brukere som engasjeres av de ulike kanalene. Gjennom kundereisen legger kundene igjen digitale spor, disse sporene må man kjenne til og bruke på en gjennomtenkt måte, slik at man både ivaretar personvernet og får et godt beslutningsgrunnlag for valg av innhold og kanal i markedskommunikasjonen.
Læringsutbytte
Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet kunne:
Kunnskaper
• Forklare hvordan digital markedsføring og sosiale medier virker inn på en virksomhets verdiskaping
• Beskrive kundeopplevelse og kundereise i en digital tidsalder
• Kjenne til forskjellen mellom tradisjonell markedsføring og digital markedsføring
• Kunne forklare hva digital markedsføringsstrategi innebærer
• Kjenne til hvordan digitalisering påvirker markedsføringsmiksen (de 4Péne)
• Kjenne til særtrekk ved de viktigste virkemidlene i digital markedsføring
(søkemotoroptimalisering/- markedsføring (SEO/SEM), e-post kampanjer,
display annonsering, sosiale medier og mobil kommunikasjon
• Ha kunnskap om innholdsproduksjon
• Ha kunnskap om analyse av markedsdata og personvern
Ferdigheter
• Identifisere egenskaper ved en virksomhets målgrupper/interessegrupper/personas
• Analysere og evaluere digitale strategier
• Foreslå en strategi for digital markedsføring
• Identifisere en virksomhets potensiale for å lage innhold
• Analysere, evaluere og foreslå tiltak innen sosiale medier og digital markedsføring
• Vurdere potensiale for å bruke data fra kundereisen for å bedre markedskommunikasjonen
• Sette gode måltall for digitale markedstiltak
• Gjøre strukturert analyse av resultatet av markedstiltak
Generell kompetanse
• Forstå innvirkningen av digitalisering på samspillet mellom virksomhet, marked, kunder og Interessenter og hva det betyr for markedsføring
• Forstå hvordan sosiale medier fungerer og kan ha på samfunnet
• Kjenne til ulike utfordringer i forbindelse med digital markedsføring og personvern
• Forstå hva slags strategiske valg, tilnærmingsmåter og tiltak som er hensiktsmessige for markedsføring og kommunikasjon på nett i en virksomhet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Kurset gjennomføres med fysiske forelesninger og muligens synkrone og asynkrone digitale økter. Studentene skal i dette kurset lære gjennom arbeid med caseoppgaver, diskusjons-oppgaver og praktiske øvelser. Læremateriellet vil bestå av bøker, artikler, videoer, podkaster og digitale verktøy. Deltakerne arbeider i grupper og vil få tilbakemelding og veiledning underveis i kurset.
Obligatorisk læringsaktivitet
To obligatoriske læringsaktiviteter (skriftlige oppgaver) må godkjennes før du kan ta eksamen.
Disse læringsaktivitetene skal gjennomføres i grupper med 3-5 deltakere.
Godkjenningen av læringsaktivitetene for er gyldig i eksamenssemesteret og de tre påfølgende semesterene for å sikre at studentene kontinuerlig integrerer og anvender relevante ferdigheter i den raskt skiftende digitale markedsføringsbransjen.
Vurderingsform
Gruppebasert semesteroppgave med justerende muntlig eksamen.
Karakteren for semesteroppgave vil bli kunngjort minst 24 timer før starten av den muntlige eksamen. Karakteren på semesteroppgaven kan etter muntlig eksamen justeres opp eller ned én karakter. Karakter på justerende muntlig eksamen er identisk med sluttkarakter.
Karakteren etter muntlig eksamen kan settes individuelt for det enkelte gruppemedlem.
Muntlig eksamen varighet 40 minutter
Tidspunktet for semesteroppgave vil bli oppgitt ved starten av semesteret.
Dato og tidspunkt for muntlig eksamen vil også bli opplyst ved semesterstart
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt
Mer om hjelpemidler