DØL117 Digital organisering og ledelse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi oppdatert kunnskap om organisering og ledelse i en digital tidsalder. Viktige tema er hvordan digitale teknologier og utnyttelse av disse muliggjør forbedringer, transformasjon og utfordringer for:
• organisasjonsstrukturer og arbeidsprosesser
• beslutningstaking
• organisasjon og teknologi
• ledelse og fjernledelse
• samhandling mellom menneskelige ansatte og digitale løsninger som robotikk og kunstig intelligens.
• etikk, samfunnsansvar og bærekraft
• regulering
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt kurs har studenten kunnskap om og forståelse av:
- hvordan digital teknologi muliggjør og medfører organisasjonsendring
- digital teknologi og digitale løsninger som kan påvirke organisasjon, dens funksjon, drift, beslutningstaking og måloppnåelse
- hvordan digital teknologi påvirker valg av struktur-, kultur- og praksis for organisasjonsform, samhandling og ledelse
- utfordringer knyttet til etikk, samfunnsansvar og bærekraft ved bruk av digital teknologi
Ferdigheter
Studentene er etter gjennomført kurs:
- i stand til å analysere hvordan digital teknologi muliggjør og medfører organisasjonsendring
- kan reflektere kritisk over, og anvende teorier og metoder innen organisering og digital transformasjon med vekt på drivere og barrierer
- kan delta konstruktivt og komme med forskningsbaserte forslag i endringsprosesser for organisasjon og ledelse der digital teknologi er sentral
- kan vurdere utfordringer knyttet til etikk, samfunnsansvar og bærekraft for digital teknologi i organisasjoner
Generell kompetanse
Studentene er etter gjennomført kurs:
- i stand til å jobbe både uavhengig og i team med praktiske og teoretiske problemer
- i stand til å presentere resultatene av slikt arbeid i muntlig og skriftlig form
- kan formidle relevante temaer til både spesialister og ikke-spesialister
- vet når ytterligere kompetanse er nødvendig, og hvor slik kompetanse kan bli funnet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Fysisk undervisning, seminar, gruppearbeid og veiledning.
Obligatorisk læringsaktivitet
2 gruppebaserte skriftlige innleveringer og 2 presentasjoner i gruppe, etter oppgitt emne
Vurderingsform
Deleksamen med to deler:
Gruppebasert essay over oppgitt tema (utgjør 40% av karakteren).
Individuell skoleeksamen 5 timer (utgjør 60% av karakteren).
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ved skriftlig skoleeksamen: Ingen
Mer om hjelpemidler