Hopp til innhald

ERG100 Aktivitet som menneskelig behov

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I dette innføringsemnet blir studenten kjent med tenkningen som ligger til grunn for utøvelsen av ergoterapifaget. Emnet fokuserer på kunnskapsgrunnlaget ergoterapeuter bruker for å forstå menneskelig aktivitet. Ergoterapifagets utvikling og historie, og de ulike paradigmeskiftene som har formet faget, inngår som en del av dette kunnskapsgrunnlaget. Gjennom emnet vil studenten også tilegne seg kunnskap om ergoterapeuters arbeidsprosess, med fokus på kartlegging.

Ergoterapeuter jobber med mennesker i alle livsfaser, og dette emnet fokuserer på normalutvikling fra spedbarn til ungdomstid, med hovedvekt på barn. Grunnleggende anatomi og fysiologi rettet mot kroppens organsystemer og gjennomgang av nervesystemets, hormonsystemets og muskelsystemets oppbygging og funksjon inngår i emnet.

Studenten vil også få kjennskap til rammer og strukturer som påvirker både menneskelig aktivitet og utøvelsen av ergoterapi, som aktuelt lovverk, helsevesenets oppbygging og struktur, og politiske føringer.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har kunnskap om ergoterapifagets historie, utvikling, egenart og betydning i samfunnet
  • har kjennskap til sentrale aktivitetsteorier og -modeller i ergoterapi
  • har kjennskap til hvordan barn og unges aktivitet, deltakelse og helse påvirker hverandre og inngår i samspill med omgivelsene
  • har kunnskap om forutsetninger for aktivitetsutførelse
  • har kunnskap om betydningen hverdagslivets aktiviteter, lek og læring har for helse og identitet
  • har kjennskap til helse- og sosialpolitikk og om relevante lover, regler og veiledere
  • har kunnskap om brukermedvirkning, kommunikasjon og etikk
  • har kunnskap om kroppens organsystem og oppbygging, med fokus på cellebiologi, nervesystemet, hormonsystemet og muskelsystemet som forutsetning for aktivitetsutførelse

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan bruke ergoterapeutiske arbeidsprosesser, med særlig fokus på kartlegging
  • kan identifisere og reflektere over terapeutisk og etisk kompetanse i møte med barn, unge, deres pårørende og samarbeidspartnere
  • kan reflektere over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov
  • kan reflektere over hvordan kroppens struktur og funksjon legger grunnlag for aktivitet og deltakelse

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutens kartlegging av barn og unge
  • har innsikt i ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer for å fremme barn og unges rett til aktivitet og deltakelse
  • kan planlegge og gjennomføre innhenting av ny kunnskap på en systematisk måte
  • kan formidle relevant fysiologisk bakgrunn for aktivitet og deltakelse

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive læringsformer er vektlagt i emnet, som ferdighetstrening, og gruppearbeid med presentasjon i seminar eller skriftlig notat. Forelesninger i sentrale tema, selvstudium og digitale læringsformer vil også benyttes.

I dette emnet inngår 3 dager ekstern introduksjonspraksis, hvor studentene skal følge en ergoterapeut ved en tildelt arbeidsplass.

Studentene får tydelig skriftlig tilbakemelding i henhold til spesifikke kriterier på skriftlige obligatoriske læringsaktiviteter, knyttet til faglig innhold og akademisk skriving. Hensikten med tilbakemeldingen er at studentene skal kunne få en forståelse av hva som er bra og hva som er mangelfullt i besvarelsene. Det forventes at studentene skal bruke og jobbe videre med tilbakemeldingene for å forbedre andre påfølgende skriftlige oppgaver og eksamener.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. 80 % tilstedeværelse på studentaktiv og erfaringsbasert undervisning, som studentaktiv forelesing, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening/simulering, veiledning og studiediskusjon.
  2. Individuell oppgave om aktivitetsbegrepet i ergoterapi på 1500 ord +/- 10%. Det blir gitt tilbakemeldinger på faglig innhold og akademisk skriving. Dersom studenten leverer oppgave som ikke tilfredsstiller minimumskravene i oppgaveteksten, må oppgaven leveres på nytt før tilbakemelding gis fra faglærer.
  3. Deltakelse på seminar hvor studenter gruppevis presenterer og diskuterer relevant anatomi og fysiologi. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer.

Læringsaktivitetene er gyldig i 4 semestre.

Vurderingsform

Skoleeksamen
Seks timer digital skoleeksamen.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ny eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BER102 - Aktivitet og deltaking som menneskeleg behov - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • BER105 - Anatomi og fysiologi - Reduksjon: 3 studiepoeng