Hopp til innhald

ERG140 Omgivelsenes betydning for aktivitet og inkludering

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Fysiske, sosiale, kulturelle og institusjonelle omgivelser påvirker vår mulighet til å delta og å være inkludert i samfunnet. I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om omgivelsenes betydning for menneskelig aktivitet gjennom sentrale ergoterapeutiske teorier og et habiliteringsperspektiv.

Gjennom kunnskapsgrunnlaget tar emnet for seg utfordringer knyttet til livsfasene barn, ungdom og voksne. Emnet fokuserer videre på faktorer i omgivelsene som kan hemme eller fremme deltakelse og inkludering i aktiviteter på arenaene lek, skole, hjem, fritid og arbeid. Studenten vil få kjennskap til relevante teorier, og få kjennskap til og prøve ut kartleggingsverktøy knyttet til aktuelle modeller/teorier. Slik vil studenten blant annet få trening i kommunikasjonsferdigheter knyttet til kartleggingssamtale.

Emnet omhandler kunnskap om kartlegging og intervensjoner rettet mot individer og grupper som kan ha behov for tilrettelegging av sine omgivelser og aktiviteter for å ha en meningsfull hverdag. Studenten vil bli kjent med tiltak som universell utforming, velferdsteknologi og miljøterapi, i tillegg til bruk av sanserom (SimArena).

Inkludert i dette emnet er nevroanatomi og nevrofysiologi rettet mot barns utvikling, og undervisning i genetikk. Studentene skal i emnet tilegne seg kjennskap til rettigheter og politiske føringer knyttet til personer med utviklingshemming.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har kjennskap til sentrale aktivitetsteorier og -modeller i ergoterapi i arbeid med barn, unge, og personer med utviklingshemming
  • har kjennskap til omgivelsenes betydning for personers aktivitet, deltakelse og inkludering
  • har kjennskap til universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene
  • har kjennskap til hvordan teknologi og hjelpemidler kan fremme personers aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om menneskerettigheter, brukermedvirkning, og kommunikasjon i arbeid med personer med utviklingshemming
  • har kjennskap til nervesystemets utvikling frem til voksen alder
  • har kjennskap til genetisk bakgrunn for helse og sykdom

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan anvende relevant faglig kunnskap om barn og unge, inklusive personers og pårørendes erfaringskompetanse, i terapeutisk samhandling
  • kan anvende faglig kunnskap om omgivelsenes utforming for å fremme selvstendighet, helse og livskvalitet
  • kan reflektere over hvordan menneskerettigheter og retten til aktivitet kan sikre likeverdige tjenester for sårbare grupper

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan planlegge behandling og tjenester som sikrer barn og unges medvirkning og rettigheter
  • kan reflektere over faglige og helse- og sosialpolitiske spørsmål knyttet til personer med utviklingshemming
  • kan formidle hvordan nervesystemets utvikling er avhengig av, og legger grunnlag for barns aktivitet
  • kan formidle genetisk bakgrunn for helse og sykdom

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

ERG100, ERG110, ERG120

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av studentaktive læringsformer som gruppearbeid med seminarer, ferdighetstreninger i SimArena, forelesninger i aktuelle temaer, og selvstudium. Det vil også benyttes digitale læringsformer.

Studentene får skriftlig tilbakemelding i henhold til spesifikke kriterier på skriftlige obligatoriske læringsaktiviteter, knyttet til faglig innhold og akademisk skriving. Hensikten med tilbakemeldingen er at studentene skal kunne få en forståelse av hva som er bra og hva som er mangelfullt i besvarelsene. Det forventes at studentene skal bruke og jobbe videre med tilbakemeldingene for å forbedre andre påfølgende skriftlige oppgaver og eksamener.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 80 % tilstedeværelse på studentaktiv og erfaringsbasert undervisning
  • Individuell test knyttet til genetisk bakgrunn for helse og sykdom, og nervesystemets utvikling frem til voksen alder.  Ved ikke godkjent test, får studenten tilbakemelding og mulighet til å endre en gang.
  • Seminarpresentasjon i gruppe basert på oppgave om ergoterapiintervensjoner for barn. Hver gruppe holder en 15-20 minutters presentasjon.
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til sentrale aktivitetsteorier og -modeller i ergoterapi. Omfang 750 ord +/- 10 %. Som del av læringsaktiviteten skal studentene gi hverandrevurdering på andre studenters besvarelse.

På den skriftlige individuelle oppgaven blir det gitt tilbakemeldinger på faglig innhold og akademisk skriving. Dersom studentene leverer en oppgave som ikke tilfredsstiller minimumskravene i oppgaveteksten, må den levere på nytt før tilbakemelding gis fra faglærer.

De skriftlige obligatoriske læringsaktivitetene er gyldige i 4 semestre.

Vurderingsform

Muntlig eksamen
Studenten trekker en case-oppgave og får en time til å forberede en individuell muntlig presentasjon på ca. 5 minutter, med påfølgende høring (totalt 20 minutter pr student). Høringen skal relateres til omgivelsenes betydning for aktivitet og inkludering, og være i tråd med læringsutbyttene for emnet.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ny eksamen foregår som ordinær eksamen. Studenten trekker da ny case-oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Spesifiserte hjelpemiddel:

Skriftlige hjelpemidler (digitale og fysiske) er tillatt under forberedelsestiden før muntlig høring.

Under muntlig høring er personlige notater på papir tillatt.

Kommunikasjon om eksamen, skriftlig eller muntlig, med medstudenter eller andre, er ikke tillatt. Dette gjelder fra eksamensoppgaven er publisert for første student, til alle studenter er ferdig med sin eksaminasjon.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BER112 - Aktivitet og deltaking som moglegheit og mål - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • BER105 - Anatomi og fysiologi - Reduksjon: 2,5 studiepoeng