FYS100 Grunnleggende prinsipper for fysioterapeutisk undersøkelse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet retter seg mot å forstå mennesket og fysioterapifaget i en helhetlig sammenheng. Emnet skal gi teoretisk og praktisk grunnlag for å forstå generelle fysioterapeutiske undersøkelsesprinsipp. Emnet danner grunnlaget for senere emner.
Innhold:
- Introduksjon til fysioterapifagets historie
- Introduksjon av ulike fysioterapeutiske perspektiv
- Introduksjon av sentrale helse- og sykdomsbegreper
- Introduksjon til ulike læringsformer
- Introduksjon til kunnskapsbasert praksis
- Introduksjon til ICF
- Observasjon, beskrivelse og analyse av bevegelse og funksjon
- Profesjonell kommunikasjon og samhandling
- introduksjon til klinisk vurdering
- Introduksjon til journal
- Introduksjon til anamnese
- Undersøkelse av generell funksjon
- Introduksjon til fysioterapeutriske undersøkelsesprinsipper
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har kunnskap om begrepene kropp, bevegelse, helse og funksjon
- har kunnskap om de grunnleggende fysioterapeutiske undersøkelsesprinsipper
- har kunnskap om de ulike komponentene i ICF-modellen og betydningen av samspillet mellom dem
- har kunnskap om modellen og definisjonen av KBP
- kjenner til fysioterapifagets historie, sentrale trekk ved fagutøvelsen og ulike arbeidsområder for fysioterapeuter
- har kjennskap til ulike perspektiver på helse og sykdom
- kan gjengi sentrale bestemmelser om taushetsplikt inklusive opplysningsplikt og yrkesetiske retningslinjer
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende grunnleggende undersøkelsesprinsipp i fysioterapi og beskrive funn med fagterminologi
- kan observere, vurdere og beskrive bevegelse og funksjon
- kan anvende ICFs begrepsmodell i kartlegging av funksjon
- kan beskrive pasientinformasjon og funn ved deler av en fysioterapeutisk undersøkelse i en journal etter utdanningens mal
- kan søke i Helsebiblioteket etter norske og internasjonale retningslinjer
Generell kompetanse:
Studenten…
- kjenner til betydningen av meningsfull aktivitet og deltagelse for helse i forbindelse med gjennomføring av fysioterapeutisk undersøkelse
- kjenner til normer for profesjonell adferd
- kjenner til ulike typer kunnskap (brukerkunnskap, erfaringskunnskap, forskningsbasert kunnskap) i skriftlige notat og praksisutøvelse
- kan anvender etiske prinsipper i møte med pasienter, medstudenter og ansatte
- kan samarbeide med pasienter og tverrfaglige team, og forstår viktigheten av teamarbeid i fysioterapeutisk praksis.
- har evne til å reflektere over egen læring og praksis, og kan gi og motta tilbakemeldinger for å fremme personlig og profesjonell utvikling.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Det legges til rette for studentaktive læringsformer og studenten har stor grad av ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess, og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det forutsettes at tema fra dette emnet integreres i arbeid i grupper og seminar.
Forelesninger danner teoretisk grunnlag for arbeidet studentene skal utføre i ferdighetstreningen. Videre legges det vekt på gruppearbeid for å fremme studentaktivitet, samhandling og kommunikasjon. Ferdighetstrening med øving på medstudent vektlegges. Seminar med muntlig fremlegg gir øving i muntlig og praktisk formidling av faget.
Praksis i dette emnet består av: 3 dager obligatorisk introduksjonspraksis med tilhørende læringsaktiviteter som gjennomføres i ulike deler av helsetjenesten. Praksis tilsvarer 1 uke arbeid og 1,5 stp.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i introduksjonsforelesninger, ferdighetstreninger, praksisstudier, gruppearbeid og seminar. Det gjennomføres registrering av tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Deltakelse:
- 80 % i studentaktiv- og erfaringsbasertundervisning (gruppearbeid, ferdighetstrening)
- seminar
- pasientdag
- introduksjonspraksis og introduksjonsforelesning til ferdighetstrening
- Selv-evaluering tidlig i semesteret
- Sluttrapport fra gruppearbeid som innebærer aktiv deltakelse i tre læringssykluser
- Notat fra introduksjonspraksis
Informasjon og beskrivelse av obligatoriske læringsaktiviteter ligger på canvas.
Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semester.
Vurderingsform
Hjemmeksamen
Individuell hjemmeeksamen basert på emnets læringsutbytter.
Informasjon og beskrivelse av eksamen ligger på canvas.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ny eksamen blir gjennomført som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
For mer informasjon om bruk av kunstigintelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Mer om hjelpemidler