FYS140 Fysioterapeutisk undersøkelse, forståelse og ferdighet
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal legge grunnlag for å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i fysioterapeutisk prosess. Dette blir sett i sammenheng med kunnskap om kroppens anatomi, fysiologi og funksjon , kontekst og omgivelse. Det legges vekt på studentens evne til å anvende prinsipper og teorier rundt fysioterapeutisk prosess og anvende praktiske kunnskaper og ferdigheter i konkrete oppgaver. Det forutsettes at studenten bringer med seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra emnene FYS100, FYS110, FYS120 og FYS130.
Emnet inneholder:
- Menneskekroppens ulike strukturer, og deres innbyrdes avhengighet
- Fysioterapeutisk prosess
- observasjonspraksis.
- pasientdager ved HVL.
- Funksjonell anatomi
- Fordypning i nervesystemets oppbygning og funksjon, smertefysiologi, sanseapparatets oppbygging og funksjon
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har bred kunnskap om fysioterapeutisk prosess
- har bred kunnskap om hvordan anamnese og undersøkelse er en del av fysioterapeutisk prosess
- har kunnskap om tilpassing av undersøkelse til individets ønsker, forutsetning og behov (brukermedvirkning)
- har bred kunnskap om fysiologi i forhold til funksjon
- kjenner til strukturell og funksjonell bakgrunn for sansing og smerte
- har bred kunnskap om struktur og funksjon i relasjon til bevegelse
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende kunnskap om etikk og kulturforståelse i møte med andre
- kan anvende klinisk resonering inn i fysioterapeutisk prosess, blant annet å stille en funksjonsdiagnose
- kan beherske fysioterapeutisk undersøkelse og beskrive funn presist ved hjelp av fagterminologi
- kan beherske bruk av egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse
- kan anvende relasjons- og kommunikasjonskompetanse til å forstå og samhandle med pasienter
- kan beherske teoretisk og funksjonell anatomi knyttet til de ulike kroppsområdene
- kan reflektere over samspillet mellom kropsystemets struktur og funksjon og hvordan dette spiller inn på menneskets funksjonsevner
- kan reflektere over hvordan senso-motorik påvirker funksjon
- kan reflektere over hva smerte er og hvordan smerte påvirker funksjon og atferd
Generell kompetanse:
Studenten…
- har innsikt i samspillet mellom kroppens strukturer og funksjon utfra en forståelse av kroppen som en funksjonell enhet
- har innsikt i hvordan nervesystemets oppbygging og funksjon danner grunnlag for menneskers funksjon
- kan formidle kunnskap om smerte og sanseapparatets funksjon
- kan møte pasienter på en faglig forsvarlig måte
- kan delta i kommunikasjon og samhandling i et arbeidsfellesskap
- kan vurderer forholdet mellom de krav som stilles til en person og de ressurser vedkommende innehar
- kan reflekterer over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov
- kan søke og finner oppdatert kunnskap knyttet til aktuelle fysioterapeutiske problemstillinger
- anvender refleksjon og tilbakemeldinger og engasjerer seg i kommunikasjon og samhandling for kontinuerlig faglig utvikling.
Krav til forkunnskaper
Godkjent obligatoriske læringsaktiviteter i emnet FYS100
Anbefalte forkunnskaper
Emnene FYS100, FYS120 og FYS130.
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet legges det opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet. Det tilrettelegges for følgende arbeidsformer:
- Studentaktive og digitale læringsformer
- Forelesninger for å gi teoretisk grunnlag for den fysioterapeutiske undersøkelsen.
- Preparatundervisning
- Praktisk ferdighetstrening
- Gruppearbeid og seminar med praktisk-muntlig framlegg
- Pasientdager med påfølgende journalskriving
- observasjonspraksis
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- 90 % tilstedeværelse i praksisstudier (observasjonspraksis)
- Notat fra observasjonspraksis
- 80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv - og erfaringsbasert undervisning
- Selv-evaluering tidlig i semesteret
- To grunnjournaler fra pasientdager i gruppe
- Sluttrapport fra gruppearbeid som innebærer aktiv deltakelse i tre læringssykluser
Informasjon og beskrivelse av obligatoriske læringsaktiviteter ligger på canvas.
Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semestre.
Vurderingsform
Eksamen
En todelt eksamen hvor begge deler må være bestått for å få bestått emnet.
Deleksamen 1: 30 min muntlig eksamen
Deleksamen 2: Praktisk fysioterapeutisk eksamen
Informasjon og beskrivelse av eksamen ligger på canvas.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk del 1 og del 2
Bestått /ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått del 1 eller del 2 må studenten fremstille seg til ny deleksamen. Ny eksamen blir gjennomført med samme form som ved ordinær eksamen ved semesterstart
FYS140 må være bestått for å kunne starte i FYS200
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler