Hopp til innhald

FYS140 Fysioterapeutisk undersøkelse, forståelse og ferdighet

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet skal legge grunnlag for å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i fysioterapeutisk prosess. Dette blir sett i sammenheng med kunnskap om kroppens anatomi, fysiologi og funksjon , kontekst og omgivelse. Det legges vekt på studentens evne til å anvende prinsipper og teorier rundt fysioterapeutisk prosess og anvende praktiske kunnskaper og ferdigheter i konkrete oppgaver. Det forutsettes at studenten bringer med seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra emnene FYS100, FYS110, FYS120 og FYS130.

Emnet inneholder:

  • Menneskekroppens ulike strukturer, og deres innbyrdes avhengighet
  • Fysioterapeutisk prosess
  • observasjonspraksis.
  • pasientdager ved HVL.
  • Funksjonell anatomi
  • Fordypning i nervesystemets oppbygning og funksjon, smertefysiologi, sanseapparatets oppbygging og funksjon

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har bred kunnskap om fysioterapeutisk prosess
  • har bred kunnskap om hvordan anamnese og undersøkelse er en del av fysioterapeutisk prosess
  • har kunnskap om tilpassing av undersøkelse til individets ønsker, forutsetning og behov (brukermedvirkning)
  • har bred kunnskap om fysiologi i forhold til funksjon
  • kjenner til strukturell og funksjonell bakgrunn for sansing og smerte
  • har bred kunnskap om struktur og funksjon i relasjon til bevegelse

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan anvende kunnskap om etikk og kulturforståelse i møte med andre
  • kan anvende klinisk resonering inn i fysioterapeutisk prosess, blant annet å stille en funksjonsdiagnose
  • kan beherske fysioterapeutisk undersøkelse og beskrive funn presist ved hjelp av fagterminologi
  • kan beherske bruk av egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse
  • kan anvende relasjons- og kommunikasjonskompetanse til å forstå og samhandle med pasienter
  • kan beherske teoretisk og funksjonell anatomi knyttet til de ulike kroppsområdene
  • kan reflektere over samspillet mellom kropsystemets struktur og funksjon og hvordan dette spiller inn på menneskets funksjonsevner
  • kan reflektere over hvordan senso-motorik påvirker funksjon
  • kan reflektere over hva smerte er og hvordan smerte påvirker funksjon og atferd

Generell kompetanse:

Studenten…

  • har innsikt i samspillet mellom kroppens strukturer og funksjon utfra en forståelse av kroppen som en funksjonell enhet
  • har innsikt i hvordan nervesystemets oppbygging og funksjon danner grunnlag for menneskers funksjon
  • kan formidle kunnskap om smerte og sanseapparatets funksjon
  • kan møte pasienter på en faglig forsvarlig måte
  • kan delta i kommunikasjon og samhandling i et arbeidsfellesskap
  • kan vurderer forholdet mellom de krav som stilles til en person og de ressurser vedkommende innehar
  • kan reflekterer over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov
  • kan søke og finner oppdatert kunnskap knyttet til aktuelle fysioterapeutiske problemstillinger
  • anvender refleksjon og tilbakemeldinger og engasjerer seg i kommunikasjon og samhandling for kontinuerlig faglig utvikling.

Krav til forkunnskaper

Godkjent obligatoriske læringsaktiviteter i emnet FYS100

Anbefalte forkunnskaper

Emnene FYS100, FYS120 og FYS130.

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet legges det opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet. Det tilrettelegges for følgende arbeidsformer:

  • Studentaktive og digitale læringsformer
  • Forelesninger for å gi teoretisk grunnlag for den fysioterapeutiske undersøkelsen.
  • Preparatundervisning
  • Praktisk ferdighetstrening
  • Gruppearbeid og seminar med praktisk-muntlig framlegg
  • Pasientdager med påfølgende journalskriving
  • observasjonspraksis

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. 90 % tilstedeværelse i praksisstudier (observasjonspraksis)
  2. Notat fra observasjonspraksis
  3. 80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv - og erfaringsbasert undervisning
  4. Selv-evaluering tidlig i semesteret
  5. To grunnjournaler fra pasientdager i gruppe
  6. Sluttrapport fra gruppearbeid som innebærer aktiv deltakelse i tre læringssykluser

Informasjon og beskrivelse av obligatoriske læringsaktiviteter ligger på canvas.

Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semestre.

Vurderingsform

Eksamen

En todelt eksamen hvor begge deler må være bestått for å få bestått emnet.

Deleksamen 1: 30 min muntlig eksamen

Deleksamen 2: Praktisk fysioterapeutisk eksamen

Informasjon og beskrivelse av eksamen ligger på canvas.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk del 1 og del 2

Bestått /ikke bestått

Ny eksamen

Ved ikke bestått del 1 eller del 2 må studenten fremstille seg til ny deleksamen. Ny eksamen blir gjennomført med samme form som ved ordinær eksamen ved semesterstart

FYS140 må være bestått for å kunne starte i FYS200

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler