FYS210 Kunnskapshåndtering i fysioterapi
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Dette emnet bygger på fellesemnet Danning og akademisk handtverk FYS110 i tillegg til FYS 100, FYS 140 og FYS150. Emnet undervises parallelt med og i nær tilknytning til FYS 200.
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap og ferdigheter i å finne kunnskap i ulike kilder (teori/forsking, profesjonell erfaring og brukerkunnskap) og vurdere kvaliteten av denne. Studentene skal også reflektere over kunnskapen og hvordan den kan brukes i fysioterapifaglige sammenhenger; kliniske og teoretiske på individ og gruppenivå.
Kunnskapen skal formidles i ulike faglige tekster til bruk i egen læring, i dokumentasjon, samarbeid og formidling. Videre vektlegger emnet kunnskap i å kritisk vurdere fysioterapifagets-, profesjonens - og ens egen forståelse og bruk av kunnskap.
Tema i dette emnet er hentet fra vitenskapsteori og -metode, etikk og kritisk tenkning. Det skal anvendes ulike arbeidsmåter som empirisk arbeid, kunnskapsbasert praksis, akademisk skriving, analyse og fortolkning.
Innhold:
Vitenskapsteori og ulike perspektiver på kunnskap
- kroppen som erfaringsfelt
Redskap for refleksjon
- klinisk resonnering
Metode
- for innsamling og analyse av empiriske data
- for å finne og å forstå forskning, inklusive søkestrategier og kvalitetsvurderingsverktøy
- for systematisk arbeid med erfaringskunnskap, både brukerkunnskap og profesjonell erfaring
- Etikk, i klinikk og i forskning
- Fysioterapeutiske tradisjoner
Former for skriftliggjøring av fag
- Journal
Fagnotat
- Notat basert på empirisk innsamlet data
- Notat basert på faglitteratur om aktuelt nevrologisk tema
- Notat basert på en klinisk problemstilling løst ved bruk av faglig basislitteratur, forskning og faglig refleksjon
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har kunnskap om metoder for innsamling av og analyse av empirisk materiale
- har kunnskap om metoder for å finne og forstå forskning
- har kunnskap om etikk og dens betydning i klinikk og forskning
- kjenner til vitenskaps- og kunnskapsteorier med relevans for fysioterapi
- har bred kunnskap om fysioterapifagets tradisjoner og utvikling, og profesjonens samfunnsoppdrag
- har kunnskap om ulike redskaper for refleksjon, drøfting og skriving av faglige tekster
Ferdigheter:
Studenten…
- kan finne og tilegne seg ny kunnskap gjennom observasjon, samtale / intervju og å lese faglige tekster (journaler, epikriser, basislitteratur, forskning)
- kan reflektere over kvalitet på tilgjengelig kunnskap
- kan integrere ulike kunnskapskilder; empiri, forskning, profesjonell erfaring og brukerkunnskap
- kan reflektere over tilgjengelig fagkunnskap i forhold til historisk utvikling, teoretiske perspektiv og praktiske situasjoner (samfunn og fagtradisjoner)
- kan anvende kunnskap om klinisk resonnering til å planlegge, dokumentere og formidle egen praksis
- kan anvende fagkunnskap kritisk og bevisst i ulike faglige sammenhenger; pasient- og brukernær fagutøvelse
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan planlegge og gjennomføre eget arbeid selvstendig og ansvarlig
- kan bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, samt systematisk arbeid med relevante kunnskapsformer, både selvstendig og i samarbeid med andre
- kan evaluere, dokumentere, kvalitetssikre og formidler egen fagkunnskap og praksis
Krav til forkunnskaper
Bestått FYS100, FYS110, FYS 140 og FYS150 før fremstilling til eksamen i FYS210
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner 1.studieår
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger; introduksjoner og oppsummeringer.
Ferdighetstrening; samle, kvalitetsvurdere og anvende kunnskap fra ulike kilder, som forsking, eget empirisk arbeid, profesjonell erfaring og brukerkunnskap.
Gruppearbeid og seminar der studentene presenterer og drøfter spesielle problemstillinger
Utforme skriftlige fagtekster
Tilbakemelding på skriftlige tekster fra medstudenter og fagansatte.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Praktisk gruppeøvelse i kommunikasjon
- Journal utarbeidet i gruppe knyttet til pasientdag i Nevrologi
- Journalutarbeidet i gruppe knyttet til pasientdag i Muskel/skjelett
- Fagnotat om nevroplastisitet (1500 ord +/-10%)
- Hverandre vurdering fagnotat om nevroplastisitet
- Fagnotat knyttet til Muskel/skjelett området. (1500 ord +/-10%)
- Hverandre vurdering av fagnotat Muskel/skjelett.
- Fagnotat- empirisk (barneobservasjon) (1500 ord +/-10%)
Læringsaktivitetene er gyldig i 4 semester.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen (3 dager) basert på emnets læringsutbytter
Informasjon og beskrivelse av eksamen ligger på canvas.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen skriver studenten en ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
For mer informasjon om bruk av kunstigintelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)
Mer om hjelpemidler