Hopp til innhald

FYS390 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Arbeidet med bacheloroppgaven foregår i 5. og 6. semester.

Studentene skal utarbeide en bacheloroppgave som skal omhandle fysioterapi og helse spesifikke problemstillinger og som er i tråd læringsutbytte for bacheloroppgaven. Fokus for arbeidet er å anvende eksisterende kunnskap fra forskning, og formidle eget arbeid. Bacheloroppgaven kan skrives som en prosjektrapport eller et fagessay.

Studentene skal kunne:

  • systematisk innhente og behandle kunnskap om et fysioterapeutisk eller helse tema
  • gjøre faglige vurderinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • vise kunnskap om og anvende relevant forskningsmetode
  • planlegge og gjennomføre et systematisk fagutviklingsprosjekt

Bacheloroppgaven er et arbeid som skal synliggjøre i hvor stor grad studenten kjenner fagfeltet og kan formidle det gjennom å behandle et valgt tema i en skriftlig oppgave.

Oppgaven skal primært være et samarbeidsprosjekt med to studenter, men oppgaven kan også være et individuelt arbeid eller et større samarbeidsprosjekt med maksimalt fire studenter (dette skal avtales med emneansvarlig).

Bacheloroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS. En veiledningsavtale skal inngås i starten av arbeidet med bacheloroppgaven. Avtalen skal signeres av student og veileder.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har kunnskap om forskningsetikk og metoder for innsamling og analyse av empirisk materiale
  • kjenner til vitenskaps- og kunnskapsteorier med relevans for fysioterapi

Ferdigheter:
Studenten

  • kan tilegne seg ny kunnskap, gjøre faglige vurderinger og prioriteringer, fatte beslutninger og handle i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan anvende kunnskap om klinisk resonnering til å dokumentere, kvalitetssikre, evaluere og formidle egen praksis
  • kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kritisk tenkning i arbeid med faglige problemstillinger
  • kan anvende digital kompetanse og bistå i utvikling av og bruke egnet teknologi for å fremme funksjon og deltakelse, både på individ- og systemnivå
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for å følge opp dette systematisk

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom nysgjerrighet, engasjement og kreativitet, både selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan planlegge og gjennomføre eget arbeid selvstendig og ansvarlig
  • kan planlegge og gjennomføre systematiske fagutviklingsprosjekter og formidle fremgangsmåte og funn
  • kan planlegge og delta i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser. Kandidaten kan også anvende kunnskap om digital sikkerhet
  • samarbeider effektivt og anvender tilbakemeldinger for kontinuerlig forbedring av forskningsarbeidet.

Krav til forkunnskaper

Bestått andre studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studenten har ansvar for egen læringsprosess og det er studentens ansvar for å søke veiledning. Det skal inngås en veiledningsavtale.

Studentene starter med å utarbeide prosjektskisse. Deretter utarbeider studentene en prosjektplan som veileder må godkjenne før studentene kan starte datainnsamlingen.

Prosjektplanen skal utgjøre 1500 ord (eksklusiv referanser), være tydelig formulert og inneholde følgende:

  • Tittel på bacheloroppgaven
  • Bakgrunn som inneholder teoretisk perspektiv
  • Problemstilling
  • Metode
  • Fremdriftsplan/tidsplan
  • Referanseliste

Det tilrettelegges for 4 timer veiledning per oppgave To av timene er obligatoriske (1 time på prosjektplan og 1 time til selve oppgaven, Veileder hjelper til med avgrensing av problemstilling, metodevalg og faglig veiledning under utviklingen av oppgaven. Tilbakemelding gitt i seminar regnes også som veiledning.

Studenter skal ha veileders godkjenning for å oppsøke brukere/klienter/pasienter for å innhente informasjon/data til oppgaven. Veileder godkjenner når felles meldeskjema til NSD er godkjent og prosjektbeskrivelsen (inkludert brev om informert samtykke) har god nok kvalitet. Utvalg og spørsmålsstillinger skal vurderes i samarbeid med veileder.

Det tilrettelegges for følgende læringsaktivitet i emnet: Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, kurs i litteratursøk, veiledning individuelt og i grupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. 80 % i studentaktiv undervisning (seminar og gruppearbeid)
  2. 2 timer veiledning
  3. Prosjektplan

Informasjon og beskrivelse av obligatoriske læringsaktiviteter ligger på Canvas.

Læringsaktivitetene er gyldig i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave
Bacheloroppgaven og prosjektlogg basert på emnets læringsutbytter

Informasjon og beskrivelse av eksamen ligger på Canvas.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F), leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen i påfølgende semester. (Veiledning til oppgaven blir begrenset)

Det er ikke anledning til å forbedre karakter ved å bearbeide en bestått bacheloroppgave. Unntak kan gjøres dersom studenten skriver nye oppgave med ny problemstilling.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler