GMP800 Gottman parterapimetode, grunnleggende kompetanse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler grunnleggende kunnskap og ferdigheter i Gottman parterapimetode.
- Grunnleggende kunnskap om Gottman parterapimetode
- Oversikt over sentral forskning knyttet til Gottman parterapi
- Kartlegging av utfordringer i parrelasjoner
- Inngående kjennskap til det "Robuste huset"
- Ferdighetstrening i bruk av Gottman parterapimetode
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap:
Studenten...
- har kunnskap om «Det gode robuste huset»; teorien om et stabilt kjærlighetsfullt parforhold
- har kunnskap om ulike former for vurdering som benyttes ved parterapi
- har kjennskap til indikasjoner og kontraindikasjoner for parterapi
- kjenner til innholdet i brukerhåndboken og intervensjonsbiblioteket
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende brukerhåndboken og intervensjonsbiblioteket, effektivt bruke «Gottman parterapi, terapeutens brukerhåndbok» med intervensjonsbiblioteket
- kan gjennomføre en vurdering for parterapi
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere kritisk over faglige problemstillinger innen parterapi
- kan reflektere over egne holdninger og verdier, og hvilken betydning dette har i arbeid med par
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Presentasjon av teorier og metoder gjennom forelesninger, spørsmål, diskusjoner, og videofremvisning
- Arbeid i grupper med aktuelle temaer og spørsmål
- Litteraturstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;
- Krav om minimum 80% tilstedeværelse på obligatorisk, studentaktiv- og erfaringsbasert program
- Fremlegg av egne parterapier
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semestre.
Vurderingsform
Oppgave
Skriftlig oppgave i form av refleksjonsnotat (individuelt arbeid), omfang på minimum 2000 ord.
Refleksjonsnotatet skal inneholde drøfting av teori og refleksjoner etter endt undervisning. Leveres etter siste samling i emnet.
Vurderingsuttrykk
Bestått /ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått må refleksjonsnotatene bearbeides til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler