GNTS802 Grunnleggende tegnspråk del 2
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet "Grunnleggende norsk tegnspråk 2" har hovedvekt på opplæring i Norsk tegnspråk (heretter; tegnspråk), og studiet er lagt opp med praktiske øvelser i en teoretisk ramme. I løpet av semesteret vil studentene tilegne seg grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon på tegnspråk, slik at de selv kan forstå og delta i samtaler på et enkelt nivå. Studietilbudet er et samarbeid med Nattland oppveksttun, og for å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse oppfordres studenter til å delta aktivt i arbeidsgrupper og på tegnspråkarenaer på skolen. Varighet på studiet er 2 semester. Det vil ikke være nødvendig med kunnskaper i engelsk for å gjennomføre studiet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om norsk tegnspråks plass og status i samfunnet
- har kjennskap til enkelte faktorer som påvirker kultur og identitet i et flerspråklig læringsmiljø
- har grunnleggende kunnskap om forskjeller og likheter i bruk av tegnede og talte språk
- har grunnleggende kunnskap om lover og forskrifter for undervisning av elever med tegnspråk
- har grunnleggende kunnskap om didaktikk i et visuelt preget læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan produsere enkle tegnspråktekster om dagligdagse tema
- kan avlese enkle tegnspråktekster om dagligdagse tema
- kan delta og samhandle i en tegnspråklig samtale om dagligdagse tema
- kan observere, vurdere og planlegge for aktiviteter i et visuelt preget læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kompetanse om norsk tegnspråk og sentrale språkbruksregler i norsk tegnspråk
- har kompetanse om inkludering og språklig fellesskap
- har grunnleggende kompetanse om visuelt preget læringsmiljø og samarbeid omkring elever med tegnspråk
Krav til forkunnskaper
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Det er en stor fordel å kjenne Norsk enhåndsalfabet
Appen Toleio kan gi nyttig forkunnskap og nettstedet www.Erher.no/tegnordboken har gode læringsressurser i tegnspråk.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet organiseres med fellessamlinger i skolens arbeidstid, arbeid i mindre grupper og individuelt arbeid.
Studiet krever både kunnskap og ferdigheter, og deltakerne må regne med praktisk språktrening og egen innsats ut over arbeidstid på skole
For deltakere som skal gjennomføre denne modulen som kurs, vil det være noen færre krav til litteraturstudier og obligatoriske læringsaktiviteter.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
Obligatoriske læringsaktiviteter:
- en individuell tegnspråkoppgave med avlesning av en tegnspråktekst med spørsmål
- en oppgave der studenten jobber i par og produserer en kort fagtekst på tegnspråk
- en gruppeoppgave der 3-5 deltakere samtaler på tegnspråk, innlevering av filmopptak
- en skriftlig oppgave på inntil 800 ord +/- 10 prosent i tillegg til litteraturliste
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen.
For deltakere som skal gjennomføre denne modulen som kurs, vil det være noen færre krav til litteraturstudier og obligatoriske læringsaktiviteter.
Vurderingsform
Digital hjemmeeksamen, med varighet på inntil 2 timer, der studentene svarer på oppgaver og produserer en kort tekst på tegnspråk.
Retningslinjer for eksamen vil i forkant bli gjort kjent for studenten via Canvas og/eller i Studentweb.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Ved ikke bestått vil det være mulig å ta ny/utsatt eksamen påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Nettstedet Tegnordbok.no (minetegn.no)
Mer om hjelpemidler