Hopp til innhald

HMA809 Velferdsteknologi med fokus på eldre

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Hva er velferdsteknologi? Og hva er forskjellen på velferdsteknologi og omsorgsteknologi? Helse- og omsorgstjenestene i Norge står overfor store utfordringer de neste tiårene. Vi blir flere eldre, samtidig som det er mangel på kvalifisert helsepersonell med den forventningen og organiseringen vi har i dag. Dette emnet handler om eldre i samfunnet i dag og hvordan teknologiske hjelpemidler kan bidra til sunn aldring.

Velferdsteknologi er teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet og kan være med på styrke den enkeltes evne til å klare seg i hverdagen. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. I dette emnet får du bygge din kompetanse på bruk av velferdsteknologi i din kommune eller på din arbeidsplass, og hvordan du, sammen med kollegaer, kan fremme sunn aldring ved hjelp av velferdsteknologi. Dette er et praktisk rettet? emne der du jobber i gruppe om et innovasjonsprosjekt eller tiltak som kan fremme sunn aldring ved hjelp av velferdsteknologi.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har inngående kunnskap om aktuell og relevant velferdsteknologi for eldre som kan benyttes i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
  • kan anvende sentral kunnskap om velferdsteknologi for å fremme sunn aldring, uansett funksjonsnivå, gjennom tverrfaglig samarbeid

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan reflektere rundt hvordan velferdsteknologi kan bidra til sunn aldring
  • kan analysere eldres levekår, ressurser og behov for velferdsteknologi

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan analysere og kritisk vurdere etiske problemstillinger knyttet til bruk av velferdsteknologi
  • kan bidra til innovasjon eller endring i kommunen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av en felles samling utenfor HVL sin campus, digitalt kursmateriale og gruppearbeid. I samlinga vil det være fokus på diskusjon, erfaringsutveksling og kollegatilbakemelding. Det digitale kursmaterialet består av korte forelesninger, oppgaver du kan bruke til selvstudium og tekster. I gruppearbeidet skal studentene jobbe sammen i et innovasjons eller endringsprosjekt i kommunen eller på arbeidsplassen. Studentene får veiledning og tilbakemelding på oppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatorisk læringsaktivitet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse på felles samling (halv dag)

Vurderingsform

Mappevurdering i gruppe
Mappe bestående av to arbeid som vil bli vurdert samlet. Det gis veiledning til arbeidet:

1. Refleksjonsnotat (400 ord +/- 10%)

2. Video eller lydfil (maks 7 minutt) fra gruppearbeidet.

Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen kan gruppen levere en bearbeidet mappe. Alle deltakerne i gruppen bidrar til et felles produkt. Oppstår det tvil om en student bidro eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt skal det hentes inn skriftlig individuell fråsegn fra alle gruppemedlemmene og faglig veileder eller emneansvarlig. Høgskulen kan gjøre vedtak om at studenten skal regnes for å ikke møtt under eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatt.

Mer om hjelpemidler