Hopp til innhald

HMA811 Teoretiske perspektiver på velferdsteknologi

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Med velferdsteknologi menes det først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet. Denne teknologien har som formål å styrke den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og elles bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon. Vellykket implementering er avhengig av et tett samarbeid mellom tjenesteytere, brukere og pårørende.

Emnet har fokus på de teoretiske prinsippene som ligger bak begrepet velferdsteknologi og bruker dette til å forstå behovene eldre har for helse, velvære og deltaking. Relaterte begreper som omsorgsteknologi, hverdagsteknologi, helseteknologi, digital hjemmeoppfølging og hvordan de er forskjellige fra begrepet velferdsteknologi blir også diskutert.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten…

  • har avansert kunnskap om teoretiske perspektiver på velferdsteknologi og kan skille mellom ulike begreper som omtaler velferdsteknologiske løsninger

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan knytte og anvende ulike perspektiver på velferdsteknologi i sitt arbeid
  • kritisk reflektere rundt tverrfaglig samarbeid om velferdsteknologi for eldre

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan analysere og kritisk vurdere praktiske, organisatoriske og etiske problemstillinger knyttet til velferdsteknologi
  • kan kritisk anvende og formidle kunnskap om hvordan velferdsteknologi kan bidra til sunn aldring

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Dette emnet er et heldigitalt emne som består av innspilte forelesinger, oppgaver og annet digitalt materiale. Studentene skal arbeide med en oppgave gjennom hele emnet for å synliggjøre oppnåelse av læringsutbyttene. Det vil bli gitt veiledning på dette arbeidet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Oppgave
Skriftlig, individuell oppgave med veiledning 1500 ord +/- 10% .

Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen kan studenten levere en bearbeidet oppgave

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel er tillatt.

Mer om hjelpemidler