INN500 Ansvarlig innovasjon, teknologi og ledelse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi studentene en introduksjon til innovasjon som fenomen, med et særlig fokus på innovasjoners økonomiske, miljømessige og sosiale betydning. Innovasjoner kan være nye teknologier, nye varer og tjenester, eller nye måter å organisere aktiviteten på. Innovasjoner utfordrer det bestående og skaper endring, og bidrar i betydelig grad til verdiskapning i samfunnet. Samtidig kan innovasjoner også ha en "bakside" i form av uheldige effekter for miljøet, fordelingsmessige utfordringer og endringsslitasje i organisasjoner som innoverer. Noen innovasjoner kan også være i en etisk "gråsone". Studenten blir i denne sammenheng introdusert for begrepet ansvarlig innovasjon, dvs. innovasjoner som ivaretar både økonomiske, miljømessige og sosiale hensyn. Studenten får også innsikt i sammenhengen mellom ansvarlig innovasjon og bærekraftig verdiskapning.
I tillegg til en diskusjon av innovasjoners betydning, vil emnet også ha fokus på hva som skaper innovative organisasjoner. Her vil det være et særlig fokus på hvordan innovasjonsarbeidet organiseres og ledes, og hvilke strategiske vurderinger nøkkelpersoner gjør underveis i prosessen for å sikre ansvarlighet i innovasjonsarbeidet. Emnet gir derfor en innsikt i fagområdet innovasjonsledelse. Det tas utgangspunkt i en prosessforståelse av innovasjoner, og hvilke strategiske vurderinger og ledelsesutfordringer det er knyttet til ulike faser i denne prosessen (idestadiet, utviklingsarbeid, implementering og spredning). Særlig er emnet opptatt av på hvilken måte bedrifter og andre organisasjoner i sitt innovasjonsarbeid kan ivareta både økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringer, og i hvilken grad de evner å balansere disse ulike dimensjonene. Emnet tar også for seg betydningen av nettverk og samarbeid for innovasjonsarbeidet, hvilke type organisasjoner som er særlig innovative og hvordan forskjellige organisasjoner innoverer på ulike måter.
I undervisningen tas det utgangspunkt i anerkjent forskningslitteratur på området. I tillegg anvendes det eksempler fra nærings- og samfunnsliv.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om innovasjoners betydning for samfunnsutviklingen
- har innsikt i hva som kjennetegner begrepet ansvarlig innovasjon
- har forståelse av innovasjoners økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige betydning.
- har inngående kunnskap om innovasjonsledelse og innovasjonsstrategier som teorifelt
- har inngående kunnskaper om hva som kjennetegner innovative organisasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og anvende ulike teoretiske perspektiver om innovasjon
- kan bruke relevante begreper og teorier i egne analyser og praktisk anvendelse
- kan reflektere kritisk over innovasjoners betydning for samfunnet, med et særlig fokus på i hvilken grad innovasjoner kan vurderes som ansvarlige
- kan formidle teori og relevante problemstillinger innen innovasjonsfagfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere selvstendig over innovasjoners betydning i samfunnsutviklingen, herunder ansvarlig innovasjon
- kan anvende kunnskaper fra innovasjonslitteraturen og kommunisere denne til flere målgrupper
- kan anvende innovasjonsteori og selvstendig analysere og vurdere hvordan organisasjoner kan sikre ansvarlighet i eget innovasjonsarbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil inneholde forelesninger og sesjoner hvor det legges opp til diskusjon, Studentene er forventet å være aktive både i undervisningen gjennom å stille spørsmål, svare på spørsmål og å vise evne til kritisk refleksjon over fagstoffet. I tillegg vil det bli lagt opp til deltakelse på seminar hvor bedrifter, næringer og andre organisasjoner presenteres.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
- Deltakelse på ett seminar med bedrifter
- Presentasjon av skisse til semesteroppgave
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semester
Vurderingsform
Deleksamen med en semesteroppgave og en skriftlig individuell eksamen. Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.
Semesteroppgaven utgjør 40 % av endelig karakter og den skriftlige eksamenen utgjør 60%.
Karakterskala er A-F der F er ikke bestått.
- Studentene kan skrive semesteroppgave enten alene eller i grupper på to studenter. Oppgaven skal være på 15-17 sider for studenter som skriver alene og 20-22 sider for studenter som skriver i gruppe på to. Det skal brukes skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5.
- Skriftlig eksamen, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Semesteroppgave: Alle hjelpemidler tillatt
Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler
Mer om hjelpemidler