INN522 Forskningsdesign og metode
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metode som skal forberede studentene til å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid; masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsdesign, og innføring i kvalitative og kvantitative metoder. Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot vitenskapelige metoder og metodevalg. I denne delen inngår også etikk og refleksjoner knyttet til forskningsetiske valg og personvern. Studentene skal få innsikt i hvordan utarbeide et forskningsdesign (forskningsproblem, utvalgsstrategi og valg av metode). Studentene får innføring i ulike metoder innen kvalitativ forskning, som etnografiske metoder, observasjon og intervjuing (herunder ulike intervjuteknikker) og hva som skaper validitet og reliabilitet i kvalitativ forskning. Det gis også innsikt i casestudie-forskning. Videre får studentene innføring i kvantitative metoder. Det gis en introduksjon i kvantitativ statistisk analyse, som inkluderer deskriptiv analyse, estimering, regresjonsanalyse og hypotesetesting. Studentene skal få kunnskap og praktisk forståelse av reliabilitet og validitet innen kvantitativ forskning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten...
- har avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt
- har avansert kunnskap om hvordan utarbeide et forskningsdesign til et selvstendig forskningsarbeid
- har inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning.
Ferdigheter
Studenten...
- kan utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid
- kan anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
- kan vurdere validiteten, styrker og svakheter i et kvantitativt forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten...
- kan anvende kunnskap om forskningsdesign og metode og kritisk vurdere egnetheten til ulike forskningsdesign og metoder for konkrete forskningsprosjekt
- kan utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, praktiske øvelser i vitenskapsteori og kvalitativ metode og et studentaktivt seminar i kvantitativ metode. Studentene er forventet å være aktive i undervisningen gjennom å stille spørsmål, delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner, svare på spørsmål og å vise evne til kritisk refleksjon over fagstoffet.
Studentene skal delta i gruppearbeid og presentere muntlig eller skriftlig resultatet av gruppearbeidet i vitenskapsfilosofi, kvalitativ metode og casestudieforskning. Studentene skal delta på et studentaktivt seminar i kvantitativ metode.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
- Delta på introduksjon til kvalitative intervjuer/teknikker, med praktisk intervjuing
- Delta i gruppearbeid i vitenskapsteori og levere en skriftlig innlevering
- Delta i gruppearbeid i kvalitativ metode og gjennomføre en muntlig presentasjon
- Delta i gruppearbeid i casestudieforskning og levere en skriftlig innlevering
- Delta på et studentaktivt seminar i kvantitativ metode
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semester.
Vurderingsform
Skriftlig, digital hjemmeeksamen, 5 timer Karakterskala er A-F der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- MOØ223 - Metode og forskingsdesign - Reduksjon: 6 studiepoeng
- MSB209 - Avansert metode og forskningsdesign - Reduksjon: 7,5 studiepoeng