Hopp til innhald

INTS810 Innføring i Norsk tegnspråk

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Dette er et studie som tar sikte på å gi studentene grunnleggende innføring i norsk tegnspråk, et av Norges minoritetsspråk som lever side om side med norsk majoritetsspråk. I studiet tilegner studenten seg kunnskap om norsk tegnspråk og grunnleggende ferdigheter i tegnspråklig kommunikasjon.

Studiet har to fysiske samlinger, og 8 lærerstyrte digitale samlinger. I tillegg forventes det at studentene jobber individuelt med både teori og praksis. Studiet legger til rette for studentstyrte grupper for å trene ferdigheter i kommunikasjon på tegnspråk mellom samlingene.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om norsk tegnspråk som et av Norges offisielle språk (historikk og kultur)
  • har grunnleggende kunnskap om forskjeller mellom tegnede og talte språk
  • er kjent med verbal og ikke-verbal kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan produsere enkle tegnspråktekster
  • kan avlese enkle tegnspråktekster
  • kan bruke grunnleggende non-verbale signaler i visuell kommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i tegnspråklig samhandling på grunnleggende nivå
  • forstår grunnleggende språkbruksregler i norsk tegnspråk

Krav til forkunnskaper

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

Det er en stor fordel å kjenne Norsk enhåndsalfabet

Appen Toleio kan gi nyttig forkunnskap og nettstedet www.ressurser-tegnsprak.statped.no har gode læringsressurser i tegnspråk. Appen Tegnordbok gir deg kjennskap til enkelttegn.

Undervisnings- og læringsformer

I studiet vil det være varierte arbeidsformer som forelesninger, digitale samlinger, diskusjoner og mye praktisk trening i par eller gruppe knyttet til tegnspråklig ferdigheter.

Tegnspråk er et visuelt språk og studenter må kunne være senter for andres oppmerksomhet og kunne delta både spontane og forberedte dialoger.

Obligatorisk læringsaktivitet

Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter forankret i emnets beskrivelser av læringsutbytte. Følgende obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan meldes opp til eksamen:

  1. individuell tegnspråktekst
  2. tegnspråktekst som fremføres av gruppe
  3. skriftlig fagtekst ca. 800 ord +/- 10 prosent i tillegg til litteraturliste

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest to uker før eksamen. Nærmere spesifikasjoner blir gitt på læringsplattformen Canvas.

Vurderingsform

Studiet avsluttes med en digital skoleeksamen på 2 timer der studentene skal kunne avlese og produsere enkle tekster knyttet til læringsutbyttet.

Retningslinjer for eksamen vil i forkant bli gjort kjent for studenten via Canvas og/eller i Studentweb.

Karakterskala: Bestått/ikke bestått

Ved ikke bestått vil det være mulig å ta ny/utsatt eksamen påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Tegnordboken Velkommen til: Tegnordbok.no (minetegn.no)

Mer om hjelpemidler