Hopp til innhald

LSUINT Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) bygger på Forskrift og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning og fagene samfunnsfag og pedagogikk. Praksis er integrert i kunnskapsområdet, og kunnskapsområdet skal gi kjennskap til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid. Undervisningen skal være forskningsbasert, praksisnær og profesjonsrettet.

Kunnskapsområdet vektlegger pedagogisk ledelse og at utdanningen er en lederutdanning. Sentralt er også lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens samfunnsmandat. Studenten skal utvikle kompetanse i å reflektere kritisk over hvordan profesjonsetiske spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser. Kunnskapsområdet tematiserer utvikling av egen lederrolle.

Formålet er å fremme kritisk refleksjon og kunnskaper om ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon, samt samarbeid med barn, kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste. Det legges vekt på helhetlig pedagogisk ledelse i barne- og personalgrupper, og hvordan lederhandlinger kan bidra til å fremme barns lek og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena. Det sentrale er ledelse av læringsprosesser, veiledning og bruk av ulike metoder og verktøy som egner seg for å planlegge, igangsette og lede utviklingsarbeid i barne- og personalgrupper. Studenten skal kunne vurdere hvorvidt veivalg, arbeidsmåter og tiltak bidrar til å nå barnehagens mål innenfor et mangfoldig barnehagemiljø.

LSUINT gjennomføres som Vestlandsklasse med studenter fra inntil tre campuser.  Informasjon om undervisningstema og økter blir gitt ved studiestart.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
  • har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
  • har kunnskap om relevant internasjonal og nasjonal forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
  • har bred kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • har bred kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere første fase i et utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan motivere til, veilede i og kritisk reflektere over lek og læringsprosesser i barnehagen
  • kan samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste
  • har vilje og evne til å kommunisere, samarbeide og dele erfaringer i et mangfoldig læringsfellesskap

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til nasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen (for eksempel Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen)
  • har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
  • kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
  • kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • mestrer norsk språk på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng 
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningen sine ulike fagområder og dele sin kunnskap og erfaringer med andre

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet går over et semester og gjennomføres som Vestlandsklasse der emnet i all hovedsak er organisert med digital undervisning, tilpasset om det er studenter fra alle tre campus eller ikke. Undervisningen foregår som forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer, både individuelt og i grupper. Studenten må ta et tydelig medansvar for aktiv deltakelse i alle undervisningsøkter. Dette for at vi sammen skal bygge et godt faglig og sosialt læringsfellesskap. Det er også forventet at studenten bruker Canvas aktivt som et læringsverktøy i kommunikasjon med faglærere og medstudenter.

Alt knyttet til praksis er obligatorisk, og studentene må regne med at deler av undervisningen er obligatorisk. Dette kan for eksempel være undervisningsøkter med gruppediskusjoner, oppgaveskriving, omvendt undervisning eller studentframlegg. Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart. Frammøte til disse læringsaktivitetene er å regne som godkjent, under forutsetningen av studentdeltakelse. Fravær blir å regne som ikke godkjent. Faglærer kan bruke skjønn og vurdere behovet for muntlige kompensasjonsoppgaver/faglig innlegg.

Praksis 3. studieår

Praksis gjennomføres etter egne læringsutbytter som står oppført i studieplanen. Informasjonen om praksis (BBLPR301) ligger i utdanningsplanen for ditt kull og på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatoriske læringsaktiviteter er knyttet til læringsutbyttene i emnet. Nærmere beskrivelser blir gitt ved semesterstart.

  • Godkjent aktiv obligatorisk deltakelse i undervisning og læringsaktiviteter, minimum 80%. Knyttet til læringsutbyttet:
    • har vilje og evne til å kommunisere, samarbeide og dele erfaringer i et mangfoldig læringsfellesskap
  • En individuell læringsaktivitet. Knyttet til læringsutbyttene:
    • har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
    • har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser
  • En læringsaktivitet i gruppe. Knyttet til læringsutbyttene:
    • har kunnskap om relevant internasjonal og nasjonal forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
    • kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere første fase i et utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
    • kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid

Studenter som ikke oppfyller kravet om 80 % obligatorisk deltakelse, kan tildeles en muntlig kompensasjonsoppgave/holde et faglig innlegg som andre forsøk. Forsøket vurderes av faglærer/e etter fastsatte kriterier, og må være godkjent før studenten kan ta eksamen i emnet.

De to andre læringsaktivitetene er gyldige i tre påfølgende semester etter avsluttet emne. De blir vurdert som godkjent/ikke godkjent. Begge må være levert/gjennomført til fastsatt innleveringsfrist for å bli vurdert. Hvis de to læringsaktivitetene ikke blir godkjent, får studenten én (1) mulighet til ny innlevering/gjennomføring innenfor ordinært studieforløp for emnet. Nytt forsøk må avvikles innen 2 uker før eksamen, og må være godkjent før studenten kan ta eksamen i emnet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler