Hopp til innhald

LUPEKI203 Treningslære i skolen

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler grunnleggende treningslære, fysiologi og idrettspsykologi.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om naturvitenskapelige perspektiver på kroppen i bevegelse
  • har bred kunnskap om ulike treningsmetoder og effekten av disse for styrke, utholdenhet og bevegelighet
  • har kunnskap om treningsplanlegging
  • har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan mestre, undervise og veilede i bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder
  • kan forklare adaptasjoner til ulike treningsmetoder 
  • kan gjennomføre trening av styrke, utholdenhet, bevegelighet og mental trening
  • har faglig grunnlag for å legge til rette for trening som kan bidra til økt prestasjon innen ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling, samt at helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relevant for kroppsøving og idrettsfag
  • kan kritisk vurdere digitale ressurser innenfor kroppsøving og idrettsfag
  • kan kritisk vurdere og diskutere ulike prestasjonsbestemmende faktorer 
  • kan forstå barn og unges behov for motorisk stimulering i og utenfor skolen
  • kan drøfte forholdet mellom motorikk, lek, mestring og konkurranse i kroppsøving og idrettsfag i relasjon til barn og unges helhetlige utvikling og læring

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, gruppearbeid/-diskusjoner, presentasjoner, individuelt praktisk arbeid og selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning som skal gi studenten erfaring i å mestre, undervise og veilede i bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder
  • Egentreningsprosjekt i styrke- og utholdenhetstrening for å kunne kritisk vurdere og diskutere ulike prestasjonsbestemmende faktorer

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler

Mer om hjelpemidler