Hopp til innhald

LUPEM302 Workshoping og community music

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

I både skole og frivillig musikkliv kan man som musikkpedagog arbeide med mennesker i sammenhenger der alternative former for musikalsk ledelse er hensiktsmessige eller nødvendige. Dette emnet er en innføring i Community Music som fagområde og arbeidsmetode.

Emnet har fokus på ledelse av ulike ensembler/musikalske grupperinger og tilrettelegging og tilpassing av aktiviteter. Rollen som fasilitator/tilrettelegger skal utforskes og utvikles gjennom praktisk arbeid og teoretiske perspektiver i tillegg til videreutvikling av egne musikalske ferdigheter.

Sentrale tema i emnet er:

  • Community Music
  • Workshoping og workshopledelse
  • Musikkpedagogikk
  • Praktisk gehør og arrangering
  • Ensemble

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • Har bred kunnskap om Community Music som fagfelt
  • Har kunnskap om etiske, musikalske og metodiske problemstillinger i forbindelse med utøvende aktiviteter
  • har kunnskap om musisering som relasjonell og kontekstuell virksomhet
  • har kunnskap om hvordan ledelse av kreative og estetiske læreprosesser i musikk kan tilpasses deltakere med forskjellig nivå og bakgrunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, beskrive og reflektere over utvalgte hendelser i ulike musikkaktiviteter og sette disse i relasjon til sentrale begreper innen Community Music
  • kan tilrettelegge, skape og dokumentere musikk for ulike arenaer
  • kan analysere, motivere og fasilitere/legge til rette for relasjonell musisering og gruppeprosesser på ulike arenaer for feltarbeid
  • kan lede musikalske workshops og være sensitiv for deltakerne sine innspill

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over musikken sin rolle som kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk
  • kan kommunisere om og reflektere rundt problemstillinger knyttet til musikk, musikalsk samvær og personlig vekst

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

LUPEM102 Musikarskap I, LUPEM104 Musikarskap II og LUPEM201 Ensemble

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det kreves at studentene kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats. Den enkelte student har ansvar både for egen og medstudentenes læring, og det er derfor obligatorisk frammøte.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Obligatoriske læringsaktiviteter i undervisning. Det er obligatorisk deltakelse i seminar, ulike former for ferdighetstrening og arbeid i grupper. Fraværsgrense er 20%.
  • Gruppeoppgave der studentene gjennom "prøverommet" skal utvikle en workshop eller undervisningsøkt basert på "Community Music". Her står innøving og formidling av musikk i fokus.
  • Gruppeoppgave: Studentene skal gjennomføre workshop med relevant innhold i kulturskole eller på folkehøgskole
  • Individuell oppgave: Fasilitering og ledelse av relasjonell musisering på selvvalgt arena. Oppgaven blir veiledet. Læringsaktiviteten kobles til Community Music som kunnskaps- og fagfelt.

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for læringsaktivitetene gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Studenten skal gjøre rede for ett av prosjektarbeidene i de obligatoriske læringsaktivitetene, knyttet opp mot teori som er relevant for læringsutbyttene i emnet.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler