Hopp til innhald

MAFYS512 Fysioterapi ved subakutte og langvarige hjerte- og lungesykdommer

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Dette emnet er en fordypning og videre kvalifisering innen fysioterapi relatert til pasienter med hjerte- og lungesykdommer. I emnet drøftes og undervises det i kunnskapsbasert vurdering, behandling og rehabilitering relatert til praksisnære problemstillinger i kommune- og spesialisthelsetjenesten. I emnet inngår 5 ukers praksis. Tema i emnet:

  • Sykdomslære
  • Fysiologiske responser
  • Fysioterapi ved subakutte og kroniske hjerte- og lungesykdommer
  • Medisinsk teknisk utstyr
  • Måle- og evalueringsmetoder
  • Kirurgiske inngrep
  • Smerte
  • Kognitive tilnærminger og mestring
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kunnskapsbasert fysioterapi innen fagområdet
  • Individuell plan
  • Implementering
  • Helsepedagogikk
  • Billeddiagnostikk
  • Laboratorieanalyser

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om hjerte- og lungesykdommer i et livsløpsperspektiv, herunder anatomi, fysiologi, patologi, prognose, etiologi, epidemiologi, livsstil og miljø
  • har inngående kunnskap om de vanligste fysioterapeutiske undersøkelsesmetoder, funksjonstester og behandling relatert til problemstillinger hos pasientgruppen
  • har inngående kunnskap om de vanligste kirurgiske og invasive prosedyrer
  • har inngående kunnskap om teorier som fremmer mestring og helsefremmende atferd
  • har inngående kunnskap om mekanismer rundt langvarig smerte
  • har innsikt i fortolkning av billeddiagnostiske beskrivelser og laboratorieprøver og kan sette dem i sammenheng med kliniske funn
  • kan anvende kunnskap om tiltak som fremmer motivasjon og mestring*

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan undersøke, vurdere og behandle pasienter med hjerte- og lungesykdommer med hensyn til smerte, funksjon, aktivitet og deltakelse ut fra et kunnskapsbasert fysioterapifaglig perspektiv
  • kan anvende klinisk resonnement og ta reflekterte beslutninger om fysioterapitiltak relatert til den enkelte pasient
  • kan utarbeide individuell plan
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og funksjon i et tverrfaglig team og vise adferd i samsvar med en verdibasert grunnholdning
  • kan vurdere behov for henvisning til videre undersøkelse/behandling i kommune- og spesialisthelsetjenesten

Generell kompetanse:

Studenten...

  • kan ivareta pasienter med sammensatte problemstillinger
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å beskrive, forstå og formidle funksjonsvurdering i sammenheng med livsbelastninger, og begrunne behandlingstilnærming og dosering
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Tidligere gjennomførte emner ved studiet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er samlingsbasert og består av forelesninger og studentaktive læringsformer som simulering/ferdighetstrening, gruppearbeid og seminarer. I tillegg kommer selvstudium og praksis. Praksis består av fem ukers veiledet praksis. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke, inkludert i praksisperioden.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Refleksjonsnotat fra praksis 700 - 1000 ord. Leveres i Canvas.
  2. Loggskjema fra praksis. Leveres i Canvas.
  3. Gjennomført praksis fra rehabilitering i spesialist- eller primærhelsetjeneste, totalt 5 uker
  4. Deltakelse på samling

Vurderingsform

Oppgave

Individuell skriftlig oppgave: Kasusrapport som er basert på pasientvurdering/behandling knyttet til praksis. Kasusrapporten skal inneholde bakgrunn, formål, kasus beskrivelse (herunder refleksjon rundt anamnese, undersøkelse, behandling og forløp), resultater og diskusjon. Omfang: maksimalt 3000 ord eksklusiv forside ±10%, sammendrag på norsk og engelsk, tabeller, figurer og litteraturliste. Sammendrag skal være på maksimalt 275 ord. Tabeller og figurer nummereres og skal ha selvforklarende tekst, maksimalt seks tabeller og figurer i alt.

Tid og sted for eksamen, se Eksamensdato og tidspunkt for eksamen - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler