Hopp til innhald

MAJOR503 Avansert jordmorfag

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet bygger på de tre forutgående emnene: MAJOR500 Grunnleggende jordmorfag, MAJORP501 Grunnleggende jordmorfag i praksis I og MAJORP502 Grunnleggende i jordmorfag i praksis II. Studentens kunnskap og kompetanse innen normale og avvikende prosesser rundt svangerskap, fødsel og barseltid videreutvikles. I emnet vektlegges også menneskers seksuelle og reproduktive helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv som en del av helsefremmende arbeid, for å bedre livskvalitet og folkehelse. Kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaget og kritisk tenking står sentralt i emnet, og studentene skal reflektere, analysere og delta i diskusjoner innenfor jordmors funksjon- og ansvarsområde.

Studenten skal videreutvikle sin kompetanse innen kommunikasjon, veiledning og relasjonsbygging som gir inngående kunnskap om helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten …

  • har avansert kunnskap om normale og avvikende prosesser i svangerskap, fødsel og barseltid herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
  • har spesialisert innsikt i betydning av familiedannelse som en biologisk og psykologisk prosess, sosial begivenhet og kulturell- og eksistensiell hendelse
  • har inngående kunnskap om hvordan den gravides og partners nettverk, livssituasjon, levevaner, helsekompetanse, fysiske, psykiske og seksuelle helse påvirker svangerskap, fødsel og barseltid, familiedannelse, tilknytningsprosesser og det ufødte eller nyfødte barnets helse
  • har avansert kunnskap om sammenheng mellom de ulike levevaneområdene (fysisk aktivitet, kosthold, alkohol og andre rusmidler), mors og barns helse og risiko for fødselsutfall, og kan benytte denne kunnskapen til å veilede og støtte kvinnen i helsefremmende adferd

Ferdigheter

Studenten …

  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, fødsel og barseltid, hos det ufødte/nyfødte barnet og tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
  • kan fremme amming/morsmelkproduksjon og ved behov iverksette tiltak og tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
  • kan bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie og ved skulderdystoci
  • kan bruke kunnskaper og relevante metoder til å identifisere, iverksette og behandle barn som har behov for gjenoppliving
  • kan bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig, herunder vakuumforløsning og manuell uthenting av placenta for å stoppe alvorlig postpartumblødning
  • forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon

Generell kompetanse

Studenten …

  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter for å tilrettelegge for en respektfull, forutsigbar og fleksibel omsorg som ivaretar behovene til kvinnen, barnet og partneren
  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter i komplekse kliniske situasjoner

Krav til forkunnskaper

MAJORP502

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som samarbeidende og studentaktiv læring. Studenten tilegner seg kunnskap gjennom forelesning, gruppearbeid, digitale læringsressurser, simuleringstrening, ferdighetstrening og selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Godkjent deltagelse på obligatorisk undervisning.
  2. Godkjent deltagelse på ferdighetstrening, laboratorieøvelser/simuleringstrening og gruppearbeid.

Godkjent obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig to påfølgende semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen. Varighet 30 minutt.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Går føre seg som ordinær eksamen, dersom den blir satt opp på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler