MAJOR504 Vitenskapsteori, forskningsetikk og metode
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet omfatter vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode. Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap i kvalitativ og kvantitativ studiedesign og analysemetoder. Emnet vil bidra til diskusjon, refleksjon og aktuelle problemstillinger med relevans for grunnlagstenkning, teorier og modeller i jordmorfaget. I emnet settes søkelys på relevante og dagsaktuelle problemstillinger for jordmorfaget for å synliggjøre hvordan ulike forskningsdesign og forskningstilnærminger gir ulike bidrag til ny kunnskap i jordmorfaget. Forskningsetiske spørsmål og spørsmål omkring personvern er også del av emnet.
Studentene får opplæring og øving i bruk av ulike kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, og kildekritiske metoder. Videre vektlegges forskningsdesign med vekt på sammenhengen mellom tema, problemstilling, forskningsspørsmål og bruk av relevant teori og metoder.
Emnet skal bidra til at studenten kvalifiserer for å planlegge og lede et selvstendig vitenskapelig - eller kvalitetsforbedringsarbeid og emnet er et viktig grunnlag for det påfølgende arbeidet med masteroppgaven.
Innlemmet i dette emnet ligger en innføring i kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaget og akademisk lesing og skriving.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten …
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori
- har inngående kunnskap om kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
- har avansert kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
- har avansert kunnskap om hvordan vitenskapelig forskning formidles
Ferdigheter
Studenten …
- kan vurdere og forholde seg kritisk til egnet valg av problemstilling, forskningsdesign og metode
- kan anvende og vurdere egnete metoder for datainnsamling, dataanalyse og resultatpresentasjon
- kan anvende forskningsetiske prinsipper i alle steg i forskningsprosessen
Generell kompetanse
Studenten …
- kan analysere og kritisk reflektere over forholdet mellom de ulike stegene i forskningsprosessen
- kan formidle vitenskapsteori, forskningsspørsmål, forskningsmetoder, empiriske funn og betydning av ny kunnskap med relevans for jordmorfaget
- kan utforme en prosjektplan for et selvstendig vitenskapelig arbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsformen blir digital og samlingsbasert. Undervisningen bygger på samarbeidende og studentaktiv læring. I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap gjennom undervisningsvideoer og andre digitale læringsressurser, forelesninger, gruppearbeid, omvendt klasserom og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Godkjent deltagelse på obligatorisk undervisning.
- Godkjent deltagelse på to artikkelseminar med kritisk vurdering av tildelte artikler, med innlevering av presentasjon på forhånd med muntlig fremlegg eller gi tilbakemelding.
- Utarbeide en oppgave med annotering/sammendrag av en artikkel som er knyttet til eget fagområde, studenter gir tilbakemelding på hverandres arbeid.
Godkjent obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig to påfølgende semester.
Vurderingsform
En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 2000 ord (+/- 10%). Forside, eventuell innholdsliste og referanseliste og liste over selvvalgt litteratur kommer i tillegg. Se Tekniske retningslinjer, FHS
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen kan studenten bearbeide besvarelsen til ny eksamen en gang.
Utfyllende detaljer gis ved emnestart.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen kan studenten bearbeide besvarelsen til ny eksamen en gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler