Hopp til innhald

MAJOR506 Masteroppgave

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Gjennom masteroppgaven skal studenten vise forståelse, modning, refleksjon og vitenskapelig argumentasjon. Emnet skal gjøre studenten kvalifisert for prosjektledelse, fagutvikling- og/eller forskningsarbeid med relevans for eget fagfelt. Masteroppgaven skal gjennom bruk av anerkjente forskningsmetoder, vitenskapelig litteratur og veiledning, stimulere studenten til kritisk tenkning og forskningsetiske vurderinger.

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid knyttet til selvvalgt tema eller inngå i eksisterende forskningstema ved utdanningen, eller utdanningens samarbeidspartnere. Masteroppgaven kan være et empirisk prosjekt, kvalitetsforbedringsarbeid, metodisk oppgave eller systematisk oppsummering av kunnskap. Studenten skal kunne kritisk reflektere omkring alle trinn i forskningsprosessen. Tema for masteroppgaven skal bidra til utvikling av ny kunnskap, teorier og fortolkninger innen jordmorfaget.

Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra de øvrige emnene i studiet generelt og vitenskapsteori, forskingsetikk og metode spesielt, videreføres gjennom arbeid med masteroppgaven.

I emnet inngår kunnskap om og selvstendig bruk av metodiske og digitale verktøy i vitenskapelig arbeid.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten …

  • har avansert kunnskap innenfor jordmorfaget og kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt forskningsfelt
  • har inngående kunnskap om teorier, modeller og rammeverk relevant for jordmorfaglig forskning og utviklingsarbeid
  • har inngående kunnskap om fagområdets vitenskapsteori, problemstillinger og metoder
  • har inngående kunnskap for å kunne vurdere hensiktsmessigheten og bruken av ulike metoder og prosesser i jordmorfaglig forskning og kvalitetsarbeid
  • har inngående kunnskap om utvikling av ny kunnskap, teorier, metoder og fortolkninger innenfor jordmorfagets område
  • har avansert kunnskap om pasient- og brukermedvirkning i et vitenskapelig arbeid

Ferdigheter

Studenten …

  • kan formulere problemstilling, planlegge og gjennomføre et selvstendig og avgrenset vitenskapelig arbeid
  • kan begrunne valg av relevant design og metoder
  • kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte
  • kan utføre datainnsamling og -analyse
  • kan tolke vitenskapelige data og forstå vitenskapelig litteratur
  • kan håndtere komplekse jordmorfaglige spørsmål innenfor sitt prosjekt

Generell kompetanse

Studenten …

  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og kritisk vurdere eget og andres vitenskapelige arbeid
  • kan utføre et vitenskapelige arbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer og personvern
  • kan formidle egne forskningsprosjekt og forskningsresultater i relevante formidlingskanaler
  • kan bidra til kvalitet og kunnskapsutvikling innen jordmorfaget

Krav til forkunnskaper

MAJOR504 og MAJORP505

Undervisnings- og læringsformer

I undervisningen inngår veiledning, forelesninger, masterseminarer, studentpresentasjoner med opponentskap, workshop og selvstudie.

Som en del av undervisning og veiledning av masteroppgaven, skal studentene delta på fire masterseminarer hvor de presenterer problemstillinger relatert til eget vitenskapelig arbeid. I masterseminarene både gir og får studentene tilbakemeldinger fra vitenskapelig ansatte og medstudenter på sitt arbeid. Masterseminarene utdyper kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse fra emnet i vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Masterseminarene er organisert rundt studentenes vitenskapelige arbeid, og inneholder:

  • Kunnskapsgrunnlaget for det vitenskapelige arbeidets hensikt og problemstilling
  • Vitenskapsteori og teoretisk forankring
  • Rekruttering, datainnsamling og dataanalyse
  • Resultater, tolkning og diskusjon av studentenes vitenskapelige arbeid

Studentene tildeles en hovedveileder og en medveileder som gir veiledning spesifisert i egen c master etter godkjent prosjektplan. Dersom faglig hovedveileder er ekstern oppnevnes en medveileder blant de vitenskapelig ansatte på HVL. Veileder tildeles etter at studentene har valgt tema for masteroppgaven. Veiledning kan gis både individuelt og i grupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Prosjektplan
  2. Deltatt på fem timer veiledning.
  3. Deltatt på fire masterseminarer. Deltagelse inkluderer fire skriftlige innleveringer, fire muntlige presentasjoner og opponentskap ved tre av masterseminarene.
  4. Deltatt på fire workshoper.

Bestått obligatorisk læringsaktivitet er gyldig fire semester etter at aktiviteten er godkjent.

Vurderingsform

Masteroppgaven skal som hovedregel skrives sammen med en medstudent og kan enten skrives som monografi eller vitenskapelig artikkel med kappe:

  • Monografi:

Masteroppgaven skal følge IMRoD strukturen med et omfang på inntil 15 000 ord

  • Artikkel:

Masteroppgaven skal skrives som en vitenskapelig artikkel som følger forfatterveiledningen til fagfellevurdert tidsskrift med en utfyllende kappe/sammenskriving på inntil 5000 ord.

Vurderingsuttrykk

Masteroppgaven vil vurderes etter gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ved ikke bestått masteroppgave, kan studentene bearbeide masteroppgaven til ny eksamen. Det er ikke tilgang til å levere ny eller revidert masteroppgave ved bestått resultat.

Det er kun mulig å levere forbedret versjon av masteroppgaven med samme problemstilling én gang, og denne må leveres i påfølgende semester etter opprinnelig innlevering. Etter dette må det eventuelt skrives helt ny masteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Regler for kildehenvisning må følges.

Mer om hjelpemidler