Hopp til innhald

MAJOR509 Grunnlagstenkning, teorier og modeller i jordmorfaget

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Grunnlagstenkning i jordmorfag refererer til prinsipper, verdier og filosofi som danner kunnskapsgrunnlag for dagens jordmorpraksis. Grunnlagstenkning gir en teoretisk og etisk ramme for jordmoryrket og påvirker hvordan jordmødre tilnærmer seg og utfører omsorg. Teorier og modeller referer til systematiske rammeverk som kan brukes som redskap til å forstå, forklare og håndtere komplekse fenomen knyttet til svangerskap, fødsel, barseltid og reproduktiv helse.

Teori danner grunnlaget for å forstå fenomen innenfor jordmorfaget, og bidrar på den måten til å formulere spørsmål som utfordrer eksisterende kunnskap. Samtidig bidrar praksis til ny innsikt og erfaring som utfordrer etablerte teorier og modeller, og dermed inspirer til ny forskning. I dette emnet vil du bli introdusert til sentrale teorier og modeller for jordmorfaget, og hvordan grunnlagstenkning, teorier og modeller står sentralt i utvikling av kunnskap.

Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra MAKP102 videreføres i dette emnet.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten …

  • Har inngående kunnskap om jordmorfagets historiske og kulturelle røtter
  • Har inngående kunnskap om jordmorfagets grunnlagstenkning og hvordan denne kunnskapen påvirker praksis som utøves
  • Har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller i jordmorfaget

Ferdigheter

Studenten …

  • Kan anvende teorier og modeller i klinisk praksis og i forskning
  • Kan kritisk tenke og reflektere rundt bruken av ulike teorier og modeller i jordmorfaget
  • Kan diskutere kunnskapsgrunnlaget for jordmorfaget, og jordmorfagets historiske utvikling

Generell kompetanse

Studenten …

  • Har inngående kunnskap og ferdigheter om jordmorfagets grunnlagstenkning, teorier og modeller og kan diskutere komplekse jordmorfaglige problemstillinger i lys av ulike kontekster
  • Kan anvende kunnskap og ferdigheter om teorier og modeller i klinisk praksis og i forskning

Krav til forkunnskaper

Ingen krav til forkunnskaper.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil være samlingsbasert med to samlinger over tre dager. I emnet skal studenten tilegne seg kunnskap gjennom forelesning, gruppearbeid, digitale læringsressurser og selvstudium. Emnet krever en høy grad av studentaktive bidrag og engasjement.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 4 oppgaver inngår i læringsmappen, hvorav 2 oppgaver inngår i vurderingsmappen. Alle oppgavene må være godkjent

Godkjent obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig to påfølgende semestre

Vurderingsform

Innlevering av bearbeidet versjon av to av oppgavene i læringsmappen.

Vurderingsuttrykk:

Bestått/ikke bestått

Ny og utsatt eksamen:

Ved ikke bestått eksamen kan studenten bearbeide besvarelsen til ny eksamen en gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler